زنگ خطر بحران كم‌آبي در كشور به صدا درآمده است

ایران هسته ای

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایران هسته ای خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

زنگ خطر بحران كم‌آبي در كشور به صدا درآمده است

وزير نيرو با هشدار نسبت به افزايش مصرف بي‌رويه آب و برق و اعلام خطر كم آبي در كشور گفت: ۸۰ درصد منابع آبي تجديدپذير را مصرف مي‌كنيم.
به گزارش تسنيم، حميد چيت‌چيان در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اينكه در بخش برق بيش از 30 ميليون مشترك تحت پوشش شبكه سراسري برق كشور قرار دارند، اظهار كرد: همچنين 460 واحد نيروگاهي در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند كه ظرفيت نصب شده برق آنها 71 هزار و 400 مگاوات است كه از اين حيث ايران در رتبه 14 جهان قرار دارد.
وي با يادآوري اينكه در بخش آب بيش از 340 سد توسط وزارت نيرو احداث شده است، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين 129 سد نيز هم‌اكنون در حال ساخت است و بيش از 33 ميليارد مترمكعب آب توسط سدها تنظيم و در بخش‌هاي شرب، صنعت و كشاورزي توزيع مي‌شود.
چيت‌چيان با بيان اينكه در بخش برق و آب به ترتيب 200 هزار ميليارد تومان و 100 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده است، بيان كرد: در اكثر كشورها كشاورزي‌ها ديم است، از سوي ديگر ايران از نظر سطح زيركشت آبي پس از چين، هند و امريكا رتبه 4 دنيا را در اختيار دارد؛ به لحاظ زمين آبي نيز 2/8 ميليون هكتار در كشور وجود دارد.
وي با تأكيد بر اينكه ايران از نظر منابع انرژي فسيلي و تجديدشونده بسيار قوي است، گفت: اين در حالي است كه از نظر منابع آبي فقير هستيم اما با سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي كه انجام شده خدمات آب به خوبي به مردم ارائه مي‌شود اما بايد اين سؤال را پرسيد كه آيا با وجود ظرفيت‌هاي خوبي كه در تأمين و عرضه آب داريم آيا در مصرف آن نيز توجه كافي داريم.  وزير نيرو با طرح اين پرسش كه آيا آب و برق را درست مصرف مي‌كنيم، ادامه داد: آيا اين امكان وجود ندارد كه از اين منابع بسيار گرانبها بهتر استفاده كنيم تا آنها را هدر ندهيم. در تمام دنيا اين مسئله روشن شده كه اگر كشوري 40 درصد از منابع آب تجديدشونده خود را مصرف كند از نظر منابع آب پايدار است؛ اما در ايران ما از اين حد عبور كرده‌ايم و 80 درصد منابع آب تجديدشونده را مصرف مي‌كنيم.  چيت‌چيان با بيان اينكه اين ميزان مصرف مشكلات بسيار حادي را براي ما ايجاد كرده است، گفت: يكي از اين مشكلات خشك شدن تالابها و درياچه‌ها از جمله درياچه اروميه بوده است كه يكي از علائم زياد مصرف كردن آب بوده است. علامت دوم پايين آمدن سطح آبهاي زيرزميني است به طوري كه در بعضي نقاط بايد 500 متر چاه حفر شود تا به آب مختصري برسيم.
وي با بيان اينكه از 608 دشت كشور 298 دشت از نظر آب داراي بيلان منفي هستند، افزود: اگر ميزان جريان آب سطحي در سال‌هاي اخير را با متوسط 46 سال گذشته مقايسه كنيم متوجه مي‌شويم اين ميزان به نصف كاهش يافته است و برخي رودخانه‌ها خشك شده به طوري كه به عنوان مثال در اصفهان آبي در رودخانه‌ها جريان ندارد.
وزير نيرو با بيان اينكه در 35 سال اخير ميزان بارش سرانه آب از 4 هزار مترمكعب به كمتر از 1600 مترمكعب رسيده است، گفت: مصرف آب شهري به ازاي هر نفر در روز در كشورمان 250 ليتر است اما اين ميزان در آلمان 159 ليتر است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 21 تير 1393برچسب:زنگ خطر بحران كم‌آبي در كشور به صدا درآمده است , ] [ 1:14 ] [ علیرضا ]
[ ]