ایران هسته ای

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایران هسته ای خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

۹۷ ایرانی در انفجار تروریستی سامرا مجروح شدند

 

سازمان حج و زیارت طی اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در جریان انفجارهای تروریستی روز گذشته که در محل پارکینگ اتوبوس های زائران در سامرا و همچنین در مسیر زائران رخ داد، متاسفانه تعدادی از زائران ایرانی مجروح و تعدادی به شهادت رسیدند.

 براساس این اطلاعیه ، سازمان حج و زیارت با اعزام فوری نیروهای ستاد کاظمین به سامرا به کمک مجروحین شتافت و با همکاری مرکز پزشکی حج و زیارت و تیم درمانی عراقی توسط 4 فروند بالگرد به بیمارستان های بغداد انتقال داده شدند.

بر اساس این اطلاعیه طی این حادثه 7 نفر زائر به شهادت رسیدند که 5 نفر از آنان ایرانی و دو نفر دیگر عراقی هستند همچنین 102 نفر در این حادثه مجروح شدند که 97 نفر آنان ایرانی هستند.

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با توجه به اینکه زائران مذکور از کاروان های سازمان حج و زیارت نبوده اند، اطلاعات دقیقی از آنان در دست نیست و اسامی دقیق مجروحین و شهدای این حادثه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام خواهد شد اما اسامی تعدادی از مجروحان این حادثه که از مراکز درمانی عراق دریافت شده است به شرح ذیل می باشد:

(زهرا اسماعیلی ، عباس حیدری ، بلقیس حداد زاده ، گلشن طالبی ، زیاده ربیعی، صفر محمودی، فاطمه ذاکری، شکوه مساعی) از استان هرمزگان؛ (رجبعلی جعفرزاده، ابوالفضل قصابی، حسن قربانی، مهدی سلیمانی، پری گل ابراهیمی) از استان اصفهان ؛ (امید مسرور، علی اکبر زنده دل، حسن قاسمی) از استان مرکزی؛ مرتضی  کاظمی ازاستان گلستان؛ بهروز اسلامی از استان فارس؛ حلیمه صابری از استان خوزستان؛ (پری نظری، سیف الله عزیزی، فاطمه رییسی، محمود ملکی، آتیه  ملکی) از استان کرمانشاه و حمیدرضا حافظی از سیرجان  استان کرمان.

همچنین در این اطلاعیه آمده است:  متاسفانه خانم  زینب دستیار و آقای محمدرضا حافظی (از سیرجان) در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند و اسامی دیگر شهدا در دست نیست.

در این اطلاعیه اعلام شده است : بهنگام وقوع حادثه امروز ،  9  کاروان از زائران سازمان حج و زیارت در سامرا حضور داشتند که همگی به سلامت به کاظمین بازگردانده شدند.

سازمان حج و زیارت شهادت هم وطنان عزیزمان در این حادثه تروریستی را تسلیت عرض نموده و شفا و بهبودی مجروحین این حادثه را از درگاه ایزدی مسئلت دارد.

[ ]

عواقب عقب‌نشینی هسته‌ای را به مسئولان گفته بودم

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار نخبگان علمي:

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار بيش از هزار نفر از نخبگان و استعدادهاي برتر علمي، جوانان نخبه را هداياي نفيس الهي و امانتي در دست مسئولان خواندند و با تأکيد بر اينکه حتي لحظه‌اي در دفاع از جامعه علمي و نخبگان کشور کوتاه نمي‌آيند، افزودند: با تکيه بر نخبگان و فرزانگان و در پرتو ايجاد نسلي جوان و پرتلاش، ايران بزرگ به کشوري پيشرفته، قدرتمند، شريف، عزيز و برافرازنده پرچم تمدن نوين اسلامي تبديل خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي، نخبگان به‌خصوص جوانان نخبه را هدايايي کم‌نظير و نفيس و امانت‌هاي الهي به ملت و مسئولان خواندند و گفتند: وظيفه مسئولان در قبال اين هداياي گرانقدر الهي، مراقبت از آنها و تلاش براي شناسايي و پرورش نخبگان بيشتر است. ايشان تأکيد کردند: نخبگان نيز در قبال اين نعمت مسئول هستند و بايد از طريق احساس مسئوليت و استفاده از اين استعداد و توانايي در مسير صحيح خود، شکر آن را به‌جا آورند.
  
انقلاب اسلامي، جنگ خودباوري با وابستگي بود
رهبر انقلاب اسلامي دليل اصلي تأکيد مکرر بر لزوم قدر دانستن نخبگان جوان و حمايت از آنان را، تقويت باور «ما مي‌توانيم» در جامعه خواندند و خاطرنشان کردند: متأسفانه در دوران طولاني قاجار و پهلوي، ژن «ناتواني»، «نمي‌توانيم» و «وابستگي» را به مردم و جوانان تزريق و آن را در جامعه نهادينه کردند و در نهايت کشور بزرگ و پر از منابع انساني و مادي و صاحب تاريخ و تمدن کهن، به صورت تحقيرآميزي در ذيل غرب تعريف شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در چنين شرايطي انقلاب اسلامي ايران تحولي عظيم ايجاد کرد و در واقع، انقلاب خودباوري و اعتماد به نفس، به جنگ وابستگي رفت. ايشان، هشت سال دفاع مقدس را عرصه‌اي آشکار و غرورآفرين از «خودباوري و اعتماد به نفس» خواندند و تأکيد کردند: اگرچه جنگ حادثه‌اي بسيار تلخ، خسارت بار و سخت بود، اما به جوان ايراني ثابت کرد که مي‌توان با توکل به خدا و تکيه بر استعدادها و توانايي‌هاي داخلي بر دشمني که همه قدرت‌هاي بزرگ از او حمايت مي‌کنند، غلبه کرد.
  
انقلاب اسلامي روحيه «ما مي‌توانيم» را زنده کرد
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: با وجود آنکه انقلاب اسلامي، روحيه «ما مي‌توانيم» را در مقابل روحيه «وابستگي» زنده کرد و خودباوري را در جامعه ترويج داد اما طرف مقابل به اقتضاي طبيعت جنگ‌هاي عميق که امروز جنگ نرم ناميده مي‌شود، به بازتوليد آفت فرهنگ وابستگي در شکل‌هاي جديد و به ظاهر جذاب روي آورده است. ايشان، موضوع «جهاني شدن» و توصيه امريکايي‌ها و اروپايي‌ها به ايران براي پيوستن به «خانواده جهاني» را نمونه بارزي از بازتوليد فرهنگ وابستگي دانستند و خاطرنشان کردند: مخالفت با پيوستن به آنچه طرف غربي جامعه جهاني مي‌نامد، به معناي مخالفت با ارتباطات خارجي نيست بلکه به معناي مقاومت در مقابل فرهنگ تحميلي قدرت‌هاي بزرگ بر اقتصاد، سياست و امنيت کشور است. رهبر انقلاب اسلامي علت لزوم توجه ويژه و جدي مسئولان به موضوع نخبگان را، اهداف بزرگ پيش روي نظام اسلامي خواندند و گفتند: نخبگان، موتور محرک رسيدن به اين اهداف بزرگ هستند، و مسئولان بايد به موضوع نخبگان نگاه جدي، عملياتي، دلسوزانه و پيگيرانه داشته باشند.
  
جهان نيازمند حرف نو در مسائل بشري و بين‌المللي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به بيان اهداف بزرگ نظام اسلامي پرداختند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران بايد به کشوري پيشرفته، قدرتمند، شريف، صاحبِ حرف نو، داراي عزت، برخوردار از احساس عزت، سرشار از معنويت و ايمان و برافرازنده پرچم تمدن نوين اسلامي تبديل شود که لازمه رسيدن به اين اهداف والا، اهميت دادن به نخبگان و قدر دانستن اين نعمت الهي است. ايشان با اشاره به مصائب و مشکلات امروز بشريت و بن‌بست تفکر‌هاي مادي، جهان را نيازمند يک حرف نو در مسائل بشري و مسائل بين‌المللي دانستند و گفتند: رقابت‌هاي انتخاباتي در امريکا و موضوعات مطرح ميان دو کانديدا، نمونه‌اي بارز و آشکار از نتايج نبود معنويت و ايمان در صاحبان قدرت است. رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: در هفته‌هاي آينده، يکي از اين دو کانديداي فعلي انتخابات امريکا که حرف‌ها و وضعيت آنها را مي‌بينيد، رئيس‌جمهوري کشوري خواهد شد که داراي قدرت و ثروت و بيشترين سلاح اتمي و بزرگ‌ترين رسانه‌هاي دنياست.
    
الزامات رسيدن به اهداف بزرگ انقلاب اسلامي
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه سخنانشان، رسيدن نظام اسلامي به اهداف بزرگ خود را نيازمند ايجاد نسلي شجاع، مؤمن، تحصيلکرده، مبتکر، پيشگام، خودباور، غيور، پرنشاط و پرانگيزه خواندند و افزودند: اين نسل که برخلاف برخي فضاسازي‌‌ها به معناي حقيقي کلمه، نسلي انقلابي است، همه وجود خود را صرف پيشرفت ايران خواهد کرد. ايشان، نقش نخبگان را در شکل‌دهي و انگيزه‌بخشي به اين نسل جوان، بسيار مهم برشمردند و افزودند: نخبگان مي‌توانند با تلاش نشاط‌آور خود به عنوان يک موتور محرکه، نسل جوان يعني سرمايه‌هاي اصلي کشور را به کار و تلاش ترغيب کنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تأکيدات مکررشان از 15 سال قبل درباره نهضت علمي و نرم‌افزاري افزودند: اين حرکت با استقبال نخبگان، اساتيد و دانشجويان با نتايج خوبي همراه شده، اما با موانعي روبه‌رو است که بايد آنها را شناخت و علاج کرد.
  
تکرار کلمه دشمن، «شناخت توطئه» است نه «توهم توطئه»
رهبر انقلاب اسلامي، کارشکني‌هاي دشمنان را از جمله اين موانع دانستند و افزودند: عده‌اي تا کلمه دشمن تکرار مي‌شود، ناراحت مي‌شوند اما اين تکرار و هشدار، همچون تکرار کلمه‎‌ شيطان در قرآن مجيد، با هدف ايجاد هوشياري دائم انجام مي‌شود و در واقع، «شناخت توطئه» است نه «توهم توطئه».

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، توقف حرکت علمي ايران را هدف اصلي دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: اگر در تحقق اين هدف ناکام ماندند، براي به انحراف کشاندن آن، تلاش مي‌کنند و اگر نشد، روي بدنام کردن و آلوده کردن آن سرمايه‌گذاري خواهند کرد. بنابراين همه بايد مراقب باشيم با ناشي‌گري‌هاي خود به تحقق اين اهداف کمک نکنيم. ايشان، انحراف کارهاي تحقيقاتي و پايان‌نامه‌ها از نيازهاي واقعي ايران را نمونه‌اي از کمک به منحرف شدن حرکت علمي کشور برشمردند و در نمونه‌اي ديگر در زمينه بدنام کردن اين حرکت افزودند: فردي را به اسم دانشمند به کشور دعوت مي‌کنند و او با انتشار عکس تابلوي فروش پايان‌نامه‌ها در ايران جوانان نخبه کشور را بدنام مي‌کند، آيا اينگونه افراد واقعاً دانشمندند؟
   
سرعت علمي کشور به هيچ وجه نبايد کاهش يابد
رهبر انقلاب اسلامي با استناد به اطلاعات پايگاه‌هاي جهاني افزودند: سرعت پيشرفت علمي ايران در مقطعي ۱۳ برابر متوسط جهان شد و اين سرعت به هيچ وجه نبايد کاهش يابد بلکه بايد بيشتر شود، زيرا دچار عقب‌ماندگي‌هاي علمي فراوان هستيم. ايشان افزودند: برخي مسئولان در مقابل کاهش سرعت پيشرفت علمي کشور مي‌گويند جايگاه علمي ايران پايين نيامده است،اما متوجه باشيم که قرار بود جايگاه علمي ايران بالاتر هم برود نه اينکه صرفاً پايين نيايد. حضرت آيت‌الله خامنه اي، آسيب ديدن حرکت علمي کشور را موجب يأس نخبگان و نسل جوان خواندند و افزودند: اين خسارت بسيار سنگين، به راحتي و به سرعت جبران نخواهد شد و موجب اقبال فرزانگان جوان به کشورهاي ديگر خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامي، شناسايي و جذب استعدادهاي جوان را از وظايف مهم دستگاه‌ها برشمردند و تذکر دادند: قبل از اينکه بيگانگان در نمايشگاه‌هاي علمي داخل کشور يا با روش‌هاي ديگر، اين سرمايه‌هاي عظيم را کشف و جذب کنند، شما اين جوانان فرزانه را شناسايي کنيد و مورد حمايت قرار دهيد. رهبر انقلاب اسلامي با بيان نکاتي که مي‌تواند به حرکت پربرکت علم و فناوري شتاب دهد، افزودند: «حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان»، «گسترش کمي و ارتقاي کيفي اين شرکت‌ها» و «دخالت دادن آنها در بخش‌ها و طرح‌هاي اصلي کشور» ضرورت‌هايي است که بايد مورد توجه جدي قرار گيرد. ايشان، «ترويج استفاده از محصولات شرکت‌هاي دانش‌بنيان» را در تقويت اين شرکت‌ها مهم دانستند و به مسئولان دولتي گفتند: مقرر کنيد که نيازهاي دستگاه‌هاي دولتي از محصولات شرکت‌هاي دانش‌بنيان تأمين شود.

«جدي گرفتن تشکيل هسته‌هاي نخبگاني در دانشگاه‌ها» و «مراقبت وزارت آموزش و پرورش براي حل مشکلات سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان» دو نکته ديگري بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تقويت حرکت علمي کشور مؤثر و مفيد خواندند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اهميت بنياد ملي نخبگان، به توانايي‌ها و صحت عمل دکتر ستاري معاون علمي رئيس‌جمهور ابراز اعتماد عميق کردند، اما افزودند: درباره مشکلات موجود ميان معاونت علمي و بنياد نخبگان نگراني وجود دارد و بايد با جدا‌سازي آنها يا انتصاب مديري قوي براي بنياد، اين مشکلات را حل کرد.
  
طرح‌هاي تحقيقاتي کلان مطلقاً نبايد کند يا متوقف شود
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گزارش‌هاي موجود درباره کند شدن يا توقف طرح‌هاي کلان تحقيقاتي در عرصه‌هاي مهمي همچون هوافضا، ماهواره، هسته‌اي و برخي زمينه‌هاي ديگر را مايه نگراني خواندند و تأکيد کردند: مسئولان توجه کامل کنند که اينگونه طرح‌هاي مهم مطلقاً نبايد کند، نيمه‌تعطيل يا متوقف شود، زيرا با ايجاد خسارت علمي، دانشمندان جوان را مأيوس مي‌کند و اين خطر بسيار بزرگي است. ايشان با ابراز خرسندي از تشکيل معاونت فرهنگي در بنياد نخبگان و تأکيد بر ارتقاي فعاليت‌هاي اين معاونت، برگزاري اردوهاي جهادي براي نخبگان را نيز مهم و مفيد دانستند. رهبر انقلاب اسلامي در نوعي جمع‌بندي از سخنانشان افزودند: هدف اصلي، تشکيل جامعه و کشوري است که ضمن برخورداري از شاخص‌هاي جهاني مانند «پيشرفت علمي و قدرت و ثروت»، از «ايمان، معنويت و شرافت» نيز لبريز باشد و با جلب دل‌هاي ملت‌ها، بشريت را از جهالت و ضلالت کنوني برهاند و بدون ترديد تحقق اين مهم، از عهده ملت بزرگ ايران و جوانان عزيز، باهوش و پرانگيزه کشور برخواهد آمد.
  
عواقب عقب‌نشيني را به مسئولان گفته بودم
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به دشمني قدرت‌هاي شيطاني با هر حرکت مخالف افزودند: چند روز قبل يکي از دولتمردان امريکايي گفت تا حمايت و طرفداري ايران از مقاومت باقي است، معلوم نيست تحريم‌ها به طور اساسي تکان بخورد که اين همان واقعيتي است که بارها به مسئولان گفته‌ايم. ايشان با اشاره به سخنان برخي مسئولان امريکايي در ديدار با مسئولان ايراني مبني بر «بدبيني رهبر انقلاب اسلامي به امريکا» افزودند: آيا با اين‌گونه حرف‌ها، مي‌شود به شما خوش‌بين بود؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري سخنانشان در جلسات خصوصي و عمومي به مسئولان گفتند: بارها گفته‌ايم که اگر در هسته‌اي عقب‌نشيني کنيد آنها مسئله موشک را پيش مي‌کشند، اگر باز هم عقب برويد بحث حمايت از مقاومت را مطرح مي‌کنند، اگر به عقب‌نشيني ادامه داديد موضوع حقوق بشر را جلو مي‌آورند، و بعد اگر معيارهاي آنها را پذيرفتيد سراغ حذف معيارهاي ديني در حکومت مي‌روند. ايشان با اشاره به بيانيه اخير اتحاديه اروپا که در آن به امکانات و ظرفيت‌هاي عظيم ايران پرداخته شده است، افزودند: سخناني که درباره امکانات پيشرفت و منابع انساني و طبيعي ايران مي‌گوييم، رجزخواني نيست بلکه واقعيتي است که غربي‌ها هم به آن اذعان دارند. رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: امريکايي‌ها حتماً با «ايراني با چنين ظرفيت پيشرفت و برخوردار از حکومتي بر مبناي اسلام» مبارزه مي‌کنند و درک و تحليل اين مهم در ميان نخبگان جوان، آنها را در ايفاي وظايف تاريخي‌شان کمک خواهد کرد.
  
حادثه عاشورا، خورشيدي بي‌غروب است
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود، حادثه عاشورا را خورشيدي بي‌غروب خواندند و گفتند: حادثه عاشورا تصويري حقيقي از مبارزه نور با ظلمت و جنگ شرافت با دنائت است که تکميل‌کننده اين مسير، حضرت زينب(س) و حضرت امام سجاد(ع) بودند. ايشان با تشکر از مجموعه‌هاي اداره‌کننده هيئت‌هاي عزاداري عاشورا گفتند: حضور انبوه جوانان، سخنراني‌هاي پرمحتوا، برخي از نوحه‌ها و عزاداري‌هاي پرمغز، در مجموع سطح هيئت‌هاي عزاداري را ارتقا داده بود. پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي دکتر ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان با بيان گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي بنياد ملي نخبگان گفت: سرمايه‌هاي انساني مهم‌ترين منابع کشور هستند و براي استفاده از توان آنها بايد زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد کرد.

[ ]

سفير عراق در تهران: موصل را تا اربعين آزاد مي‌كنيم

 

در شرايطي كه تركيه و عربستان در مسير عمليات موصل كارشكني مي‌كنند، سفير عراق در تهران گفته كه نيروهاي اين كشور تا اربعين موصل را از دست داعش آزاد مي‌كنند.

به رغم مخالفت بغداد، رئيس‌جمهور تركيه بار ديگر مدعي مشاركت نيروهاي اين كشور در عمليات موصل شد.
با پيشروي نيروهاي عراقي در مواضع تكفيري‌هاي داعش در موصل، آخرين پايگاه تروريست‌ها در عراق، مقامات اين كشور از آزادي قريب‌الوقوع اين شهر خبر مي‌دهند. هرچند رسانه‌هاي غربي و برخي مقامات اين كشورها طولاني شدن آزادسازي موصل را مطرح مي‌كنند اما راجح الموسوي، سفير عراق در تهران روز چهارشنبه در نشست خبري با خبرنگاران گفت كه موصل تا اربعين آزاد مي‌شود.  سفير عراق در پاسخ به اين سؤال كه عمليات آزادسازي موصل تا چه زماني به طول خواهد انجاميد و اداره اين شهر پس از آزادي به دولت مركزي بغداد يا اقليم كردستان عراق واگذار خواهد شد، گفت: «اين اولين جنگ است و آخرين جنگ نيز نخواهد بود. به هر حال دشمن كه در جنگي شكست مي‌خورد، به فكر انتقام در جايي ديگر است. ان‌شاءالله در اين جنگ كمر تروريسم را خواهيم شكست.

شما به ياد داريد كه در جنگ فلوجه چه اتفاقي افتاد. به هر حال برادران عراقي ما چه نيروهاي حشدالشعبي و چه گروه‌هاي امنيتي ديگر مهارت و توانايي لازم را دارند و پيروزي نيروهاي عراقي در فلوجه واقعاً شوك بزرگي براي جهان بود.»   الموسوي در مورد قريب الوقوع بودن پيروزي در موصل، تأكيد كرد: «اميدواريم موصل به زودي آزاد شود. اين شهر يك مسئله سمبليك حتي براي خود داعشي‌ها است. آنها قاعدتاً بيشترين توان خود را به كار خواهند گرفت اما بزدل هستند و راهي جز خودروها و افراد انتحاري ندارند. درباره زمان آزادي موصل، يك راز محرمانه وجود ندارد. ما مشكلي در زمينه نظامي نداريم بلكه تنها معضل ما مردم اين شهر هستند. من اميدوارم بر اساس طرح عمليات آزادسازي موصل، حتي قبل از اربعين، آزادي صورت گيرد.»   الموسوي در ادامه حضور صدها هزار غيرنظامي در موصل را مانعي براي پيشروي سريع عراقي‌ها اعلام كرد و گفت: «در اين شهر يك ميليون و ۵۰۰ هزار ساكن وجود دارد، البته ما مي‌توانيم خيلي سريع وارد شهر موصل شويم ولي به خاطر حفظ جان ساكنان اين شهر، طرح كامل‌تري تدوين شده است، بنابراين مدت زمان عمليات كمي طول خواهد كشيد كه اين مسئله به خاطر كمبود نيروهاي عراقي نيست بلكه به خاطر حفظ جان انسان‌ها است. داعشي‌هاي بزدل متأسفانه از همين الان از ساكنان شهر موصل به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كنند. جهان اهميت اين جنگ را درك مي‌كند و در انتظار نتايج آن است اما به هر حال ما به زودي بشارت آزادي موصل را خواهيم داد و به مسائل بعد از آزادي خواهيم پرداخت.»  
  
آزادي 40 درصد موصل
اظهارات سفير عراق در تهران در حالي است كه نيروهاي عراقي در سه روز گذشته توانسته‌اند بسياري از مناطق موصل را از دست داعش آزاد كرده و دهها تن از تكفيري‌ها را به هلاكت برسانند. استاندار نينوا با اشاره به آزادسازي 40 درصد از اراضي اين استان از لوث داعش از روحيه بالاي نيروهاي عراقي خبر داد. به گزارش شبكه السومريه، نوفل حمادي، استاندار استان نينوا اعلام كرد: «نيروهاي عراقي به استان موصل رسيده‌اند و اين سبب شور و شعف شهروندان و آوارگان شده است.»  حمادي تأكيد كرد: «۴۰ درصد از اراضي استان نينوا آزاد شده است و همه روستاهايي كه آزاد شده‌اند با مقاومت اندك داعش روبه‌رو بوده است.»  از سوي ديگر، نيروهاي پيشمرگه پيشروي خود در شرق موصل را پايان داده و تأكيد كردند كه نيروهاي مشترك عراقي مرحله بعد را هدايت خواهند كرد. به گزارش اسكاي نيوز، يك منبع كرد روز چهارشنبه در اين باره گفت: «نيروهاي كرد در پي تسلط بر روستاها در محور شرق در حال پاكسازي منطقه از مين‌ها و بمب‌ها هستند.»  الجزيره نيز گزارش داد: نيروهاي پيشمرگه طبق توافق صورت گرفته با نيروهاي عراقي در محور شرق ديگر تحركي نخواهند كرد. در حالي كه ارتش عراق از سمت جنوب از القياره پيشروي را شروع كرده است. اين موضع‌گيري جديد كردها در حالي است كه يك مقام مسئول در عمليات نينوا اعلام كرد، ارتش بعد از اينكه بر اين شهرستان تسلط يافت پرچم عراق را بر ساختمان فرمانداري الحمدانيه در شرق موصل برافراشت.
  
اردوغان: در عراق مي‌مانيم
درحالي كه مقامات عراقي بر خروج سريع نيروهاي تركيه از عراق تأكيد مي‌كنند اما رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه روز چهارشنبه بار ديگر بر باقي ماندن نظاميان اين كشور در خاك عراق تأكيد و ادعا كرد كه حضور آنكارا در موصل براي «دفاع از استقلال و آيندۀ تركيه» است. به گزارش خبرگزاري آناتولي، اردوغان مدعي شد: «براي تضمين آينده و استقلال كشورمان هر كجا كه لازم باشد، مبارزه و تلاش خواهيم كرد، اينك موصل چنين وضعيتي دارد، بنابراين ما نيز در آنجا خواهيم بود.»  اردوغان ادعا كرده است كه تركيه منتظر نمي‌ماند كه گروه‌هاي تروريستي زنگ خطر اين كشور را به صدا درآورند، بنابراين به تعقيب اين گروه‌ها مي‌پردازد تا آنها را نابود كند.

[ پنج شنبه 29 مهر 1395برچسب:اردوغان ، عراق ، متجاوز ، سفیر عراق ، موصل ، نینوا, ] [ 21:13 ] [ علیرضا ]
[ ]

توطئه جدید عربستان همزمان با آزادسازی موصل

 

با فروپاشی قریب الوقوع داعش در عراق ، تلاش های گسترده ای برای جایگزینی یک گروه تروریستی دیگر در موصل از سوی عربستان دنبال می شود.
بعد از آغاز درگیری‌ها بر ضد آخرین کانون نظامی تروریست‌های داعش در عراق ، بلافاصله ارتش نقشبندیه به رهبری عزت الدوری از سران سابق بعث به ویترین رسانه‌ها بازگشته است. این رویکرد نشان می‌دهد که برخی تلاش‌های منطقه‌ای و به ‌ویژه سعودی برای جایگزین کردن این گروه به جای گروه تروریستی است که به نظر می‌رسد برگه‌ های خود را در عراق از دست داده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار،درست مانند درگیری‌های انجام شده در الرمادی و فلوجه بار دیگر صحبت از انقلاب داخلی در موصل مطرح شده است. در فوریه سال گذشته رسانه‌های محلی اخباری را از انقلاب عشایری بر ضد داعش در شهر الرمادی مرکز استان الانبار منتشر کردند. انتشار این اخبار دقیقا هم‌زمان با آغاز عملیات نظامی بزرگ دولت عراق برای بازپس‌گیری این شهر از دست گروه تروریستی داعش صورت گرفت. به این ترتیب اخبار مربوط به انقلاب عشایری چند روز بر سر زبان‌ها بود، این در حالی بود که در آن زمان همه متوجه شدند که تنها 5 درصد از ساکنان الرمادی در هنگام آغاز عملیات آزادسازی این شهر در داخل آن حضور دارند.

در می گذشته نیز بار دیگر رسانه‌های داخلی به صورت مبسوط به انقلاب ساکنان شهر فلوجه بر ضد داعش پرداختند. این اخبار نیز هم‌زمان با آغاز عملیات نیروهای عراقی جهت آزادسازی این شهر منتشر می‌شد، در حالی ‌که به شهادت بسیاری از ساکنان محلی این شهر اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است.

درست مانند موارد فوق، با آغاز عملیات آزادسازی موصل در بامداد دوشنبه گذشته، بیانیه‌ای منتسب به گروهی مسلح منتشر شده است که خود را «ارتش نقشبندیه» معرفی می‌کند که بطور معمول با عزت الدوری، معاون ارشد صدام حسین، دیکتاتور عراق ارتباط پیدا می‌کند.  بر اساس آنچه در این بیانیه مطرح شده است، ارتش نقشبندیه تصمیم به قیام علیه داعش در موصل گرفته و با اشاره به جریان الحشد الشعبی نسبت به تحرکات گروه‌های شبه نظامی فرقه‌ای مورد حمایت ایران هشدار داد. این بیانیه مدعی است، از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل، ارتش نقشبندیه ده‌ها عملیات نظامی علیه مواضع داعش در موصل انجام داده و طی آنها شماری از عناصر داعش را از پای درآورده است.

سابقه تروریست های نقشبندیه به عنوان جایگزین سعودی داعش

این در حالی است که پیگیری روزنامه الاخبار و مصاحبه آن با ساکنان محلی، وقوع چنین عملیات‌هایی را نفی می‌کند، در این خصوص «ابراهیم الصمیدعی»، تحلیلگر عراقی مسائل سیاسی تاکید می‌کند که داعش پس از تصرف موصل در تابستان 2014 میلادی تمام گروه‌های مسلح رقیب از جمله ارتش نقشبندیه را از صحنه محو کرده است. آنچه ارتش قشبندیه گفته می‌شود، گروه مسلح تروریستی است که به ارتباطش با حزب منحل بعث معروف است و پس از سال 2003 میلادی حضور و فعالیت‌‌هایی از آن در شهرهای رمادی، فلوجه و موصل و عملیات نظامی علیه اشغالگران آمریکایی مشاهده شده است.

آخرین حضور علنی و آشکار نمایندگان این گروه در خیمه‌های تحصن الانبار در سال 2013 و در اعتراض به سیاست‌های «نوری المالکی»، نخست وزیر وقت عراق مشاهده شده است. تا ژوئن 2014 و سقوط موصل نام و نشانی از ارتش نقشبندیه نبود تا اینکه در این برهه زمانی برخی رسانه‌ها که به وابستگی به حزب منحل بعث معروف هستند، از مشارکت این گروه در سقوط موصل در کنار داعش سخن گفتند، موضوعی که موجب شد، داعش رهبران نقشبندیه را فراخوانده و خواهان بیعت آنها شود که با فرار شماری از عناصر این گروه به منطقه «الحویجه» در نزدیکی موصل در جنوب کرکوک همراه شد.

چند هفته بعد، منابع محلی افشا کردند، داعش پس از مشاهده برافراشته شدن پرچم نقشبندیه روی شماری از بناهای حویجه اعدام‌های علنی را علیه رهبران و فرماندهان و اعضای این گروه به اجرا ‌گذاشت. هشام الهاشمی، کارشناس مسائل امنیتی عراقی در این رابطه می‌گوید: اعضای گروه نقشبندیه را افرادی تشکیل می‌دهند که دارای پشتوانه‌های اعتقادی و دینی هستند. پس از سقوط موصل داعش عناصر افراطی این گروه را جذب خود کرد و میانه‌روهای آن را اعدام نمود، لذا چنین گروهی موجودیت خارجی ندارد، علاوه بر اینکه از آن تاریخ تاکنون هیچ خبری درباره این گروه به گوش نرسیده است.

آیا توطئه نقشبندیه در موصل موفق می شود؟


محافل آگاه بین ظهور مجدد این گروه در موصل با فرصت‌های سیاسی ایجاد شده در این شهر ارتباط مستقیم  قائل هستند. به گفته آنها طرف‌های متعددی تلاش دارند، پس از آزادسازی موصل جای پایی برای خود در این شهر دست و پا کنند و این می‌تواند، یکی از دلایلی باشد که نام گروه نقشبندیه را مطرح کرده است.

الهاشمی معتقد است که موضوع قیام علیه داعش در الرمادی و فلوجه، در واقع تشویق و ترغیب و تحریک ساکنان این شهرها به قیام علیه داعش و بالا بردن روحیه و معنویات ارتش عراق از سوی طرف‌های خارج از این شهرها بود، اما در موصل این تحریکات و تشویقات از داخل شهر صورت می‌گیرد تا نشان دهنده مطالبات و طمع‌ورزی‌های سیاسی گروه‌های خیالی و موهوم در موصل باشد.

در همین رابطه یکی از نشریات عرب زبان مصاحبه‌ ای را با عزت الدوری در قالب سوال و جواب منتشر کرده است که سوالاتی را درباره بازگشت الدوری به عرصه سیاسی و امنیتی عراق پس از دوره غیبتی که آن را در عربستان سپری کرد، مطرح می‌کند و سعی دارد برای حضور سیاسی وی در عرصه عراق زمینه سازی کند.

هرچند القاعده و گروه‌های تکفیری، صوفی‌ها را گروهی مرتد می‌دانند، روابط دو گروه در عراق دوستانه بوده است. در حالی که برخی بر این باورند ‌که ارتش نقشبندی به وسیله یکی از افسران ارتش بعث به نام عبدالرحمان نقشبندی و در استان دیالی عراق در سال 2003 تشکیل شده است، عده‌ای دیگر تشکیل آن را به سال 2006 و پس از اعدام صدام حسین مرتبط می‌دانند. در سال 2009 و در آستانه خروج ارتش آمریکا از عراق، آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده بودند که ارتش نقشبندی عملا به شاخه نظامی حزب منحله بعث تبدیل شده و شانس زیادی برای جذب افسران سابق ارتش صدام دارد.

عزت ابراهیم الدوری، معاون اول سابق صدام حسین و نایب رئیس شورای موسوم به رهبری انقلاب عراق تا سال 2003 که خود از اعضای فرقه نقشبندیه است، از معدود مقامات برجسته رژیم بعث بوده که هنوز دستگیر نشده است. وی از سال 2006 و پس از اعدام صدام، رهبر حزب بعث به شمار می‌رود.
[ پنج شنبه 29 مهر 1395برچسب:عربستان ، نقشبندیه ، الرمادی ، موصل ، وهابی ، توطئه, ] [ 21:7 ] [ علیرضا ]
[ ]

100 سرکرده ارشد داعش از موصل گریختند

 

یک منبع آگاه عراقی از فرار ۱۰۰ سرکرده گروه تروریستی داعش از موصل به سمت سوریه خبر داد.

این منبع عراقی گفت که طرح انتقال تروریستهای داعشی از موصل به سوریه، جدی و در راستای فرار از نبردها صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که جنگنده‌های عراقی از محور غرب موصل به سمت مرزهای سوریه، اوضاع را زیر نظر دارند.

یک ژنرال آمریکایی عضو ائتلاف بین‌المللی نیز گفت که جمعی از سرکرده‌های داعش موصل را ترک کرده‌اند.

وی افزود: ما حرکت مسئولان و عناصر داعش به خارج از موصل را شاهد بودیم و این در حالی است که عناصر خارجی در موصل باقی می مانند و خواهند جنگید.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه دو روز قبل در بیانیه ای با اشاره به نبرد آزادسازی موصل و همه مناطق عراق از لوث تروریسم، اعلام کرد که هرگونه تلاش برای عبور دادن تروریستهای داعشی از مرزهای سوریه، به مثابه نقض حاکمیت سوریه به شمار می‌رود.

در بیانیه‌ فرماندهی کل ارتش سوریه آمده است: بعد از آغاز عملیات نظامی ارتش عراق برای آزادسازی شهر موصل از چنگ گروه تروریستی داعش، حامیان تروریسم بین‌المللی و در رأس آنها آمریکا و عربستان در حال عملی کردن نقشه خبیثانه خود برای تامین راهها و گذرگاههای امن با هدف عبور دادن تروریستهای داعشی از مرزهای سوریه هستند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد دوشنبه از آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از چنگال گروه داعش خبر داد.

موصل بزرگترین شهری است که گروه تروریستی داعش آن را در اشغال خود دارد و این شهر که حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر جمعیت دارد، آخرین پایگاه اصلی این گروه تروریستی در عراق به‌شمار می‌رود.
[ پنج شنبه 29 مهر 1395برچسب:داعش ، عراق ، سوریه ، حلب ، النصره, ] [ 21:5 ] [ علیرضا ]
[ ]

جدیدترین پهپاد رزمی سپاه با نام «صاعقه»

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه «صاعقه» را جدیدترین پهپاد رزمی ایران در سری سیمرغ دانست و تأکید کرد: در پهپاد پنهان کار و بمب افکن آمریکایی ها هم تراز هستند.

سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده در آیین نامه بازدید دبیر شورایعالی امنیت ملی از خطوط تولید و نمایشگاه توانمندی های پهپادی نیروی هوافضای سپاه و رونمایی از جدیدترین پهپاد رزمی این نیرو اظهار کرد:در 28 سال پیش که جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه ملت ایران پایان یافت، جهاد دیگری آغاز شد، جهاد در حوزه تحقیقات و تولید تسلیحات که در طول 8 سال جنگ تحمیلی، نبود آن برای ما آزار دهنده بود و در واقع به واسطه فقدان سامانه ها و تجهیزات دفاعی خسارت ها و شهدای فراوانی دادیم.

وی افزود:مجاهدت‌ها و تلاش‌های 28 ساله، امروز ما را به نقطه ای از اقتدار و توانمندی های دفاعی رسانده است که در صدد هواپیماهای بدون سرنشین در تراز کشورهای اول جهان هستیم و در برخی از بخش‌های مرتبط با ترکیب هنر تاکتیک و هنر طراحان، محصولاتی تولید کرده‌ایم که کارایی آنها از محصولات و روش های دشمنان به مراتب برتر است.

سردار حاجی زاده در تبیین مزیت ها و سطح کارایی تولیدات دفاعی کشور به ویژه در نیروی هوافضای سپاه خاطر نشان کرد:

امروز ما هم فناوری داریم و هم هنرمان در زمینه بکارگیری مهارت ها و روش ها به گونه ای است که کارایی سلاح های دفاعی تولید شده توسط ما را متمایز کرده است. ما در قبال حمله دشمن یک مقاومت و یا حرکت ناقص برای دفع حمله انجام نداده ایم، بلکه حمله را با ضد حمله جواب داده ایم.یعنی آنچه به عنوان "تهدید" آزاردهنده بوده است را به "فرصت" تبدیل کرده ایم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه بیان داشت:ما امروز سامانه ها و تجهیزاتی بهتر از مدل های آمریکایی ساخته ایم و این هزینه های است که آمریکایی ها برای همسایگی با ما آن را پرداخته اند! و توانسته‌ایم با غنیمت گرفتن پهپادهای آنان به این سطح از قدرت در پهپاد بومی برسیم و انشاءالله که ملت ایران روزی را شاهد خواهند بود که قدرتی معادل موشکی در بخش هواپیماهای بدون سرنشین داشته باشند. 

وی در تشریح ابعاد اهمیت هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ های امروز بیان داشت:امروز هواپیماهای بدون سرنشین مأموریت های متنوعی دارند. در حوزه های پدافند، رادار، موشک و دریا هرگونه تسلیحاتی که نام ببرید، یک مأموریت منحصر به فردی دارند و تنها ابزاری که در همه این حوزه ها و حتی بیشتر از آن می‌تواند ایفای نقش و مأموریت کند، پهپاد است.

فرمانده نیروی هوا فضای افزود:پهپاد هم در حوزه تولید اطلاعات، هم در حوزه رزم پدافندی و هم در حوزه رزم تهاجمی، نقش مهمی را ایفا می‌کند و بر اساس همین قابلیت‌ها می‌باشد که کشورهای غربی سرمایه گذاری سنگین و هنگفتی را در تولید هواپیماهای بدون سرنشین کرده اند.

سردار حاجی زاده با تأکید بر اینکه ما امروز در حوزه پهپاد صاحب ایده، فن آوری و صنعت هستیم و با ترکیب آن با روش‌های جنگ نامتقارن، طراحی و تولید آن را بر اساس ایده های عملیاتی و روش های خاص و انحصاری خود انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد:ما در حوزه پهپاد در تراز چهار کشور اول جهان هستیم ولی در برخی امور آمریکایی ها هم تراز ما هستند و این موضوع در بخش هواپیماهای بدون سرنشین پنهان کار و بمب افکن ها مصداق دارد و در واقع آمریکایی ها در تلاش هستند در این بخش همطراز ما شوند. 

فرمانده هوا فضای سپاه با اشاره به خطوط تولید پهپاد بمب افکن های خانواده سیمرغ، "صاعقه" را به عنوان جدیدترین پهپاد رزمی ایرانی، دستاورد "نهراسیدن از تهدیدها" دانست و گفت:این پهپاد که در شعاع دوربُرد و فواصل دور دست قادر است، چهار نقطه و هدف را با بمب های هوشمند نقطه زن با دقت مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد، جدیدترین پهپاد ایران است.

سردار حاجی زاده تصریح کرد:"صاعقه" جدیدترین پهپاد ایران در سری سیمرغ است و بعد از این هم قرار نیست متوقف شویم، کار دفاع از کشور مانند دوچرخه سواری است که اگر بایستیم خواهیم افتاد. دشمن در مسیر دشمنی به پیش می رود و ما هم باید برای تقویت بنیه خود برای دفاع برابر دشمن، مسیر خود را ادامه بدهیم.

سردار حاجی زاده تولید پهپاد RQ170 آمریکایی یا همان "سیمرغ" را نقطه حیرت و عصبانیت آمریکایی ها دانست و افزود:سیمرغ ایرانی بحمدالله در مقیاس و اندازه های مختلف برای انجام ماموریت های متنوع تولید شده است، ادامه تولید این پهپاد راهبردی و بومی را بر اساس ایده های عملیاتی و متناسب با نیازهای خود سفارش می دهیم و عزیزان در بخش تحقیقات و تولید با سرعت غیر قابل باور به آن پاسخ می دهند.

وی با بیان اینکه این محل، نمایشگاه کوچکی از پهپادها بوده و شهر پهپادهای نیروی هوافضای سپاه در جای دیگر است و گفت:این نمایشگاه، تنها در پی آن بوده است که نشان دهیم چگونه توانسته ایم "تهدید" را به "فرصت" تبدیل کنیم. در حقیقت می خواستیم یک الگو و مدل را به سایر بخش های کشور ارائه نماییم و بگوییم همانطور که جنگ 8 ساله یک تهدید بزرگ بود، در انتها تبدیل به یک فرصت و برکت برای حوزه دفاعی کشور شد.

سردار حاجی زاده تأکید کرد:سپاه، ارتش و مجموعه نیروهای مسلح و عزیزان وزارت دفاع به خوبی مشق تبدیل تهدید به فرصت را یاد گرفته‌اند و این مشق و نسخه که حاصل ایمان و اتکال به یاری خداوند و عمل به تدابیر مقام معظم رهبری است، می تواند الگوی سایر حوزه ها و بخش های کشور قرار بگیرد .

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان در بیان میزان و چگونگی اقتدار دفاعی کشور گفت:قدرت ایران را ما نباید بگوییم، آنچه امروز دارید می بینید، مردم عزیزمان لمس می‌کنند. امنیت امروز نتیجه قدرت ایران است، لمس کردنی به گفتن ما نیست. در واقع آن چیزی که دیگران از بیرون مرزها می گویند و آنچه در داخل از نزدیک حس می کنیم، این نتیجه همین قدرت است که به فضل خداوند محفوظ خواهد ماند.

فريب 400 هزار بشكه‌اي رياض

 

باز هم پيشنهاد سعودي‌ها به ايران: «اگر توليد خود را ثابت نگه داريد ما هم در برنامه جديد فريز نفتي همكاري كرده و توليد خود را كاهش مي‌دهيم.» پاسخ ايران هم از قبل مشخص بود: «نه».
 

چند ماه پيش كه قيمت نفت تا سطح 25 دلار كاهش يافته بود، درست در زماني كه بند تحريم فروش نفت از پاي ايران باز شده بود، كشورهاي نفتي با نقش‌آفريني روسيه و ونزوئلا خواستار برنامه جمعي اوپك با همراهي مسكو شدند تا توليد نفت به‌صورت هماهنگ ثابت بماند.
عربستان سعودي در ابتدا شرط كرد تا زماني كه ايران به برنامه فريز نپيوندد آن را وتو خواهد كرد ولي اندكي بعد علي النعيمي وزير نفت سابق عربستان به بلومبرگ گفت در صورت پايبند نبودن ايران به برنامه تثبيت نفت خود، اين كشور حاضر به اجراي فريز نفتي خواهد بود. اجلاس دوحه در شرف تشكيل بود كه وزير نفت گاه و بي‌گاه با اظهارات نسنجيده طرف سعودي را تحريك كرد و با استفاده از واژگاني سخيف موجب شد محمد بن سلمان مرد همه‌كاره عربستان نسبت به اين اظهارات واكنش نشان دهد و اعلام كند تا زماني كه ايران به برنامه تثبيت توليد اوپك و روسيه نپيوندد، خبري از فريز نيست.

ايران هم هيچ نماينده‌اي را براي اجلاس دوحه اعزام نكرد تا اينكه انگيزه سياسي بر انگيزه‌هاي اقتصادي عربستان چيره شود و برنامه فريز نفتي با مخالفت عربستان به شكست بينجامد. زنگنه كه طي سال‌هاي گذشته با ارسال سيگنال‌هاي مختلف يكي از عوامل كاهش قيمت نفت بود، اعلام كرد ايران به افزايش توليد خود ادامه مي‌دهد. اين وضعيت مصادف شد با كاهش توليد نفت امريكا، ناآرامي‌ها در ليبي و كاهش توليد نفت نيجريه و كانادا كه وضعيت بهتري به قيمت نفت داد و آن را به ميانگين 50 دلار طي چند ماه اخير نزديك كرد.
پس از نشست دوحه شركت‌كنندگان در دوحه ابراز اميدواري كردند تا برنامه فريز نفتي در نشست آتي اوپك مورد بررسي و تصميم‌گيري قرار گيرد كه تا آن زمان هم ايران بتواند به ظرفيت كامل توليدي خود دست يابد. با گذشت چند ماه از اجلاس دوحه قرار است چند روز ديگر اوپكي‌ها در الجزاير دور يك ميز بشينند و درباره فريز نفتي تصميم‌گيري كنند، البته برخي تحليلگران معتقدند اين نشست بيشتر جنبه «مشورتي» دارد تا «تصميم‌گيري» ولي تجربه نشست‌هاي اوپك در الجزاير نشان مي‌دهد هرگاه نشستي در اين كشور برگزار شده منجر به يك تصميم بزرگ به سود اعضاي اين سازمان شده است.

رويترز در اين زمينه گزارش داده است: تا جايي كه به تصميم گيري‌هاي اوپك مربوط مي‌شود، الجزاير هفته آينده ميزبان وزراي نفت اين سازمان خواهد بودكه سرزمين اتفاقات غيرمنتظره است. در دو نشست آخري كه در سال‌هاي 2004 و 2008 در الجزاير برگزار شده، اوپك با كاهش غيرمنتظره توليد خود براي تقويت قيمت ها، بازار را غافلگير كرده است.
  
فريز تا چه حدي جدي است؟
تا پيش از اعلام آمادگي روسيه براي پيوستن به طرح دوم فريز نفتي ونزوئلا به‌شدت در حال رايزني با كشورهاي عضو اوپك بود كه مسكو نيز به طور ضمني از آمادگي خود گفت تا ماجراي فريز كمي جدي‌تر شود. عربستاني‌ها هم به كلي از مواضع خود عقب نشسته‌اند و اينبار نه از تثبيت توليد بلكه از كاهش 400‌هزار بشكه‌اي خود گفته‌اند. مؤسسه استراتفور درباره نشست اخير مقامات ايراني و عربستاني در اوپك گزارش داده است كه عربستان سعودي قبول كرد تا توليد نفت خود را از 10/6 ‌ميليون بشكه در روز به 10/2 ميليون بشكه كاهش دهد به شرطي كه ايران نيز توليد نفت خود را در رقم 3/6 ميليون بشكه در روز ثابت نگه دارد.

البته مسئولان آگاه مي‌گويند اين پيشنهاد از جانب ايران رد شده است. بر اساس گزارش‌هاي غير رسمي توليد نفت ايران در حال حاضر به 3/6 ‌ميليون بشكه در روز رسيده است كه كمتر از ميزان توليد نفت اين كشور پيش از اجرايي شدن تحريم هاست. ايران اعلام كرده است در صورت افزايش توليد نفت خود به 4 ميليون بشكه در روز حاضر است با طرح فريز نفتي موافقت كند.
يك منبع آگاه با بيان اينكه روز گذشته جلسه ايراني‌ها با عربستان در وين ادامه داشت، گفت: به طور قطع نشست الجزاير به خروجي نسبي ختم مي‌شود ولي بعيد به‌نظر مي‌رسد توافق احتمالي ايران و عربستان تا روز برگزاري نشست علني شود.
اين در حالي است كه تعدادي از كارشناسان صاحب‌نظر بر اين باورند پيشنهاد كاهش توليد 400 هزار بشكه‌اي عربستان يك نمايش كامل است زيرا سقف توليد صيانتي عربستان  10/2 ميليون بشكه است و اين كشور در نهايت براي جلوگيري از خسارات توليد 10/6 ميليون بشكه‌اي خود ناچار است توليد خود را به 10/2 ‌ميليون بشكه برساند و اين به هيچ عنوان ارتباطي به فريز نفتي ندارد.

در واقع سقف توليد عربستان 10/2 ميليون بشكه است و افزايش 400 هزار بشكه‌اي اين كشور طي ماه‌هاي اخير منجر به از دست رفتن بخشي از ظرفيت خود خواهد شد كه اين كشور تصميم گرفته است آن را قطع كند ولي در ظاهر چنين القا مي‌كند كه كاهش 400 هزار بشكه‌اي در صورت تثبيت نفت ايران محقق خواهد شد.

به گفته كارشناسان، اين بازي‌ها همواره از سوي روسيه و عربستان به‌كار گرفته مي‌شد و بهتر است ايران به هيچ عنوان از حق طبيعي خود كوتاه نيايد اما نه با اظهارات سطحي و جنگ‌هاي لفظي چراكه بيشتر اعضاي اوپك و ولاديمير پوتين در جريان نشست الجزاير، به ايران حق دادند تا زمان دست نيافتن به سطح توليد نفت سابق خود توليد خود را تثبيت نكند.
نشست الجزاير و خروجي آن يكي از مهم‌ترين مباحث نفت طي چند سال اخير بوده است، از طرفي كشورهاي نفتي دچار محدوديت‌هاي مالي اسفناكي شده‌اند و از سوي ديگر، انگيزه‌هاي سياسي تا حدودي كاهش پيدا كرده است و اميد مي‌رود الجزاير بار ديگر ميعادگاه يك موفقيت نسبي باشد.

هنوز مشخص نيست اختلاف ايران و عربستان تا كجا پيش مي‌رود ولي به گفته بسياري از صاحبنظران، راه ميانه‌اي براي اين نشست به‌وجود خواهد آمد، مگر آنكه اين اختلافات به هيچ عنوان قابل رفع شدن نباشد.

[ یک شنبه 4 مهر 1395برچسب:فريب 400 هزار بشكه‌اي رياض ، قیمت نفت ، نفت ایران, ] [ 20:58 ] [ علیرضا ]
[ ]

روسیه شدیدا دنبال کمک ایران برای دستیابی به علم پهپادهای دوربرد است

 

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: روس‌ها به شدت دنبال کمک ما برای دستیابی به علم پهپادهای دوربرد است.
روسیه شدیدا دنبال کمک ایران برای دستیابی به علم پهپادهای دوربرد است
 
سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح صبح امروز در مراسم آغاز تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی، گفت: دفاع مقدس از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است و یک جنبه آن تولید علم و ایجاد دانش برای آینده بود. دفاع مقدس از جنبه حماسه‌آفرینی دیده می‌شود اما از جنبه علمی هم می‌توان آن را بررسی کرد.
 
وی افزود: بعد از دفاع مقدس که وارد رشته جغرافیا شدم و مطالعه کردم و به این نتیجه رسیدم عمق علمی که در عملیات والفجر 8 به دست آمد و حدود 15 گردان از آن رودخانه عبور کرد تا الان در هیچ جای دنیا تجربه نشده و علم آن هم وجود ندارد.
 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه بسیاری از علوم از جنگ‌ها بیرون آمدند، خاطرنشان کرد: تولید دانش می‌تواند از کارهای اساسی باشد و حتی امروز میدان سوریه و عراق در مبارزه با تروریست‌ها نیز رقابتی برای تولید دانش می‌تواند باشد.
 
سرلشکر باقری تاکید کرد: امروز پهپادهایی با برد بلند، پایگاهی در حد یک متر مربع را مورد شناسایی و هدف قرار می‌دهند که علم این پهپادها در اختیار یکی دو کشور است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: روس‌ها هم به شدت دنبال کمک ما برای دستیابی به علم پهپادهای دوربرد است، البته آمریکایی‌ها هم این علم را دارند و اسرائیلی‌ها به واسطه آمریکا از این دستاورد برخوردارند.
 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: دانشگاه عالی دفاع ملی می‌تواند مفید باشد که جایگاه خود را به خوبی در بین نظامیان پیدا کند.
 
سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: ستادکل، ستاد ارتش و ستاد سپاه جزیره‌های جدا از هم نیستند و باید در یک صف و در سطوح‌های مورد نظر حرکت کنند تا به هدف نهایی برسیم.
 
وی با اشاره به اینکه باید از دوباره کاری و موازی کاری در کارهای صورت گرفته خودداری کنیم، گفت: دانشگاه باید دائما به روز باشد و دچار تکرار ناکارآمدها و تاریخ گذشته نباشیم. اینها نیاز به طرح دارد و دانشگاه این طرح را آماده کند و ستادکل برنامه‌های خود را بدهد تا به هدف برسم.
 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: دنبال مدرک‌گرایی نباشیم، مثل روبروی دانشگاه تهران که پایان‌نامه به فروش می‌رسد و ما به دنبال این مسیر نباشیم.
[ ]

قیمت نفت دوباره به بالای 40 دلار رسید

 

قیمت نفت در آخرین مبادلات امروز بازار جهانی انرژی حدود یک دلار افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت 40.33 دلار به فروش رسید.

به نقل از بلومبرگ، در مبادلات امروز بازار جهانی انرژی قیمت نفت به روند صعودی چند روز گذشته خود ادامه داد و این حامل انرژی حدود یک دلار گران شد.

 
بر این اساس هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 90 سنت افزایش در قیمت نسبت به دیروز 40.33 دلار قیمت‌گذاری شد و به فروش رسید.
 
نفت سبک وست‌تگزاس‌اینترمدیت آمریکا افزایش بیشتری را تجربه کرد و با 1.06 دلار صعود 38.32 دلار در هر بشکه عرضه شد.
 
بنا به اعلام پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک ،هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات صورت گرفته در روز گذشته 34.71 دلار به فروش رسید.
[ شنبه 21 فروردين 1395برچسب:قیمت نفت , 40 دلار ,دریای شمال, ] [ 1:58 ] [ علیرضا ]
[ ]

بازگشت آشكار اردوغان به دامان تل‌‏آويو

 
 
آنکارا پیشرفت در مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را تأیید کرد

 

چند سال است كه ديگر حناي نمايش‌هاي ضد‌اسرائيلي حزب حاكم ‏تركيه رنگ باخته است و همه مي‌دانند كه حتي در اوج به ظاهر ‏اختلافات طرفين، ‏روابط امنيتي گرم دو طرف ادامه داشته است. ‏حالا مقام‏هاي آنكارا آشكارا از پيشرفت در عادي‏سازي (بهتر است بخوانيم آشكارسازي مجدد و ‏پايان نمايش قهر) روابط ‏ديپلماتيك خود با رژيم صهيونیستي خبر مي‏دهند.
يك مقام وزارت خارجه تركيه گفت كه مذاكرات هيئت‌هاي اعزامي اين كشور و اسرائيل در مورد عادي‌سازي روابط پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته ‏و دو طرف به دستيابي به توافق نهايي نزديك شده‌اند. بنا بر اين گزارش‌ها آخرين دور مذاكرات در لندن برگزار شده و انتظار مي‌رود مذاكره‌كنندگان دو كشور در جلسه ‏ديگري در آينده نزديك، توافقنامه مربوطه را نهايي كنند. ‏
به گفته منابع وزارت خارجه تركيه، هيئت اعزامي اين كشور به نشست لندن شامل يكي از معاونان اين وزارتخانه بود و يكي از مشاوران بنيامين ‏نتانياهو، نخست وزير صهيونيست‌ها هم سرپرستي هيئت اعزامي آن كشور را برعهده داشته است. ظاهراً نخستين دور مذاكرات محرمانه در ماه دسامبر ‏سال گذشته برگزار شد و دور بعدي مذاكرات هم در ماه فوريه در ژنو صورت گرفته است. در همان ماه، منابع تركيه گفتند كه دو كشور به سوي ‏دستيابي به توافق «پيش مي‌روند.»‏
پس از تأسيس رژيم جعلي صهيونيستي در سال ۱۹۴۸، تركيه اسرائيل را به رسميت شناخت و با آن روابط سياسي برقرار كرد. آنكارا و تل‌آويو ‏در دهه‌هاي ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ ميلادي از متحدان نزديك منطقه‌اي يكديگر بودند و حتي در زمان دولت‌هاي اسلامگرا در تركيه هم روابط گرم دو ‏كشور ادامه داشت. از جمله رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، در سال ۲۰۰۵ از اسرائيل بازديد و پيشنهاد كرد بين آن كشور و فلسطينيان ‏ميانجيگري كند. ‏
اين روابط در سال 2009 درپي نمايش رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور فعلي و نخست وزير وقت تركيه در انتقاد شديداللحن و درگيري لفظي ‏با شيمون پرز رئيس جمهور صهيونيست‌ها در اجلاس داووس ظاهراً روابط دو طرف دستخوش تغييري عميق شد. در ماه مه سال 2010، كشتي ‏امدادرساني تركيه به نام ماوي مرمره كه به منظور مقابله با محاصره اقتصادي نوار غزه، عازم سواحل اين منطقه بود، هدف حمله كماندوهاي ‏دريايي اسرائيل قرار گرفت و 10 تن از فعالان ترك طرفدار فلسطين كشته شدند تا ظاهراً روابط دو طرف به مرحله قطع كامل برسد. اين در ‏حالي است كه از آن زمان تاكنون بارها گزارش‌هايي از هماهنگي امنيتي دوطرف و به خصوص با شروع تحولات سوريه در 2011 به گوش ‏رسيده است. ‏
[ ]

استفاده مجدد داعش از گاز سمی در کرکوک

سخنگوی نیروهای مردمی عراق اعلام کرد که تروریست های داعش برای دومین بار از گازهای سمی در حمله به منطقه «تازه» واقع در کرکوک استفاده کرده اند.

 به نقل از شبکه سومریه نیوز، «علی الحسینی» سخنگوی نیروهای مردمی عراق در محور شمالی در سخنانی از استفاده مجدد تروریست های تکفیری داعش از گاز سمی در حمله به منطقه «تازه» واقع در کرکوک خبر داد.

 
بر اساس این گزارش، وی در این ارتباط تصریح کرد: تروریست های داعش نیمه شب جمعه با شلیک دو موشک کاتیوشا که حاوی گازهای سمی بودند، بار دیگر منطقه «تازه» واقع در کرکوک را هدف قرار دادند.
 
الحسینی همچنین اعلام کرد که این حمله تاکنون هیچ قربانی برجای نگذاشته است.
 
وی ضمن «بزدلانه» توصیف کردن اقدام تروریست های تکفیری داعش در استفاده از گازهای سمی علیه شهروندان عراقی گفت: نیروهای مردمی از تمامی امکانات لازم برای اینکه درس خوبی به تروریست ها بدهند، برخوردار هستند.
 
گفتنی است، تروریست های تکفیری داعش چندی پیش نیز منطقه «تازه» در کرکوک را هدف حملات به وسیله گازهای سمی قرار دادند.
 
«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق روز گذشته این اقدام را جنایتی بزرگ از سوی داعش خواند و این گروه را تهدید به انتقام جویی کرد.
[ شنبه 22 اسفند 1394برچسب: داعش ,عراق , سوریه , گاز سمی در کرکوک, گاز خردل, ] [ 22:17 ] [ علیرضا ]
[ ]

مسافران نوروز ترکیه حتما بخوانند!

 

در جنوب شرقی اوضاع به مراتب وخیم‌تر است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال از دسامبر 2015، شهرهای کردنشین نیمه‌ شرقی ترکیه را منطقه جنگی اعلام کرده است. همین هفته پیش وقتی مردم آواره جزیره، شهری کردنشین در جنوب شرقی این کشور پس از جنگی یک ماهه میان ارتش و پ‌ک‌ک به شهر رفع محاصره شده بازگشتند، خانه و کاشانه خود را ویرانه یافتند.

جهان،7 شب اقامت در استانبول به کمتر از 500هزار تومان هم رسید؛ رویایی‌ترین قیمت‌های سفر به استانبول، آنتالیا و کوش‌آداسی، تنها 2 هفته مانده به تعطیلات نوروز! اما آیا سفری رویایی خواهید داشت؟ تا آنجا که به هر جنگی مربوط می‌شود، فقط خدا می‌داند. این فقط تفریح در ترکیه نیست که ارزان شده بلکه در 8 ماه گذشته، جان انسان‌ها هم در حریم سلطان اردوغان تخفیفی وحشتناک خورده است. همین حالا که این سطور را می‌خوانید ابری از گاز اشک‌آور مناطق مرکزی استانبول را پوشانده است. از تیر ماه تاکنون مجموعا حدود 3000 نفر در درگیری‌ها و حملات تروریستی سراسر آناتولی کشته شده‌اند که کمتر از نیمی از آنها شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک بوده‌اند. به عبارت دیگر در این فاصله زمانی، ترکیه - بهشت سابق گردشگران - حدود یک هفتم جنگ سوریه، خونین‌ترین جنگ حال حاضر جهان تلفات داشته است اما از آن جالب‌تر مقایسه تلفات شهرهای بزرگ 2 همسایه است. آمار قربانیان حملات تروریستی در دمشق و لاذقیه، پایتخت و مهم‌ترین بندر سوریه طی پاییز و زمستان اخیر تنها کمی از کشته‌شدگان بمب‌گذاری‌ها و حملات تروریستی در آنکارا و استانبول بیشتر بوده، در حالی که140 کشته سهم آنکارای پایتخت بوده است و20 کشته سهم استانبول چهارراه شرق و غرب.

در جنوب شرقی اوضاع به مراتب وخیم‌تر است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال از دسامبر 2015، شهرهای کردنشین نیمه‌ شرقی ترکیه را منطقه جنگی اعلام کرده است. همین هفته پیش وقتی مردم آواره جزیره، شهری کردنشین در جنوب شرقی این کشور پس از جنگی یک ماهه میان ارتش و پ‌ک‌ک به شهر رفع محاصره شده بازگشتند، خانه و کاشانه خود را ویرانه یافتند. جزیره و دیاربکر حالا بیشتر شبیه حلب و حمص در سوریه هستند. کمی آن طرف‌تر در آدانا، آنتالیا، ازمیر و استانبول حتی تخفیف‌های بی‌سابقه هم نتوانسته‌اند ارزان شدن قیمت جان را جبران کنند. طبق آمارهای ماهانه شورای سفر و گردشگری جهان از ماه دسامبر 2015 منتهی به تعطیلات کریسمس و ژانویه تا اول مارس 2016، تعداد توریست‌های سواحل مدیترانه‌ای ترکیه به یک‌چهارم مدت زمان مشابه سال گذشته سقوط کرده است. باورتان نمی‌شود؟ از ژرمن‌ها، خوشگذران‌ترین و خوش‌سفر‌ترین مردم اروپا بپرسید. 7 اسفند ماه، خبرنگار «وطن‌امروز» که نتوانسته بود تعجبش را از حضور یک خانواده آلمانی پای یکی از صندوق‌های رای تهران پنهان کند از آنها پرسید: «چرا ایران؟ مگر الان هموطنان‌تان در سواحل ترکیه نیستند؟» پاسخ مادر خانواده تکان دهنده بود: «ترکیه؟ هرگز! دیگر هیچ آلمانی پایش را آنجا نمی‌گذارد. نمی‌خواهیم با تابوت به کشورمان بازگردیم.» اشاره‌اش به سرنوشت تلخ 11 توریست آلمانی بود که کمتر از 2 ماه پیش  در پارک منطقه سلطان احمد استانبول یعنی امن‌ترین محله شهر و چه بسا کل کشور– در فاصله ۵۰۰ متری ساختمان کنسولگری ایران –  قربانی انفجاری انتحاری شدند آن هم توسط یک زن تکفیری. از آبان ماه گذشته نیز میلیون‌ها روس به دستور پوتین ترکیه را تحریم توریستی و تجاری کرده‌اند. تازه اینها اروپایی‌هایی بودند که روی سر «پاشا»ها جا داشتند و مثل ما مهر ایرانی بودن در بلاد خلیفه داعش و عثمانی روی پیشانی‌شان نخورده بود.

«ح» همکار مستندسازمان که فعلا نمی‌خواهد باز شناخته شود و به تازگی بعد از ماه‌ها تحقیق از آن طرف بازگشته است، تعریف می‌کند با وجود همسانی ظاهری‌اش با پاشاها به واسطه آذری بودن و تسلط به گویش استانبولی، چطور هنگام فیلمبرداری از یک وهابی دوآتشه و صف عائله پشت سرش که در منظره‌ای سراسر تناقض‌آمیز از جلوی یکی از پلاژهای آنتالیا عبور می‌کردند، ناگهان سردی دستبند یک پلیس مخفی را بر مچ خود احساس می‌کند. وقتی دلیل بازداشتش را جویا می‌شود چنین پاسخی می‌شنود: «چون ایرانی هستی!» در حقیقت مامور مزبور همه جا او را زیر نظر داشت. علاو بر افزایش ناامنی، سختگیری به ایرانی‌ها توسط پلیس ترکیه محسوس است.

  چرا ایرانیان به ترکیه نمی‌روند؟
بی‌دلیل نیست که سفرهای تفریحی از ایران به ترکیه بشدت ریزش داشته‌ است. اردیبهشت‌ماه امسال بود که سفیر ایران در آنکارا از رکورد حضور تاریخی گردشگران ایرانی به ترکیه در سال گذشته(93) و با 30 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن (92) خبر داد. چقدر؟ 6 میلیون نفر! در واقع اگر همه آنها با هم در یک نقطه از ترکیه پاتوق می‌کردند، بزرگ‌ترین اجتماع ایرانی‌ها روی کره خاکی پس از کلانشهر تهران را پدید می‌آوردند. ظریفی پس از شنیدن این خبر گفته بود آنقدر که ایرانی‌ها از وطن امن و امانشان به ترکیه رفته‌اند، سوری‌های آواره و مصیبت‌زده از ترس جان از کشور جنگ‌زده‌شان به مرزهای همسایه شمالی پناه نبرده‌اند. اما عوامل متعددی باعث شده‌اند حرص سفر قسطنطنیه در ایرانی‌ها هم فروکش کند. وبگاه آمریکایی «ال‌مانیتور» که براساس منابع محلی به مسائل کشورهای خاورمیانه می‌پردازد از قول یک دانشجوی ایرانی دکترای اقتصاد گردشگری در دانشگاه ازمیر نوشته است: «تمایل ایرانیان برای سفر به ترکیه کاهش پیدا کرده به صورتی که حتی تخفیف‏های ویژه و ارزان‏تر کردن تورهای گردشگری به مقصد ترکیه هم چندان نتوانسته گردشگران را مثل سابق جذب کند».

بنا به تحلیل ال‌مانیتور، سردی گردشگران ایرانی نسبت به آناتولی «واکنش توریسم در برابر تروریسم» است. این موضوع به دلایل متعددی مثل انعکاس اخبار و تصاویر منزجرکننده جنگ داخلی ترکیه و بویژه حساسیت ایرانی‌ها به عملیات نظامی حکومت اردوغان در استان‏های کردنشین، بازتاب بسیار منفی اظهارات ضدایرانی اردوغان و دیگر مقامات آنکارا، سختگیری ترکیه به آژانس‏های ایرانی و کارشکنی علیه بازرگانان کشورمان بویژه در مورد تمدید ویزا، بدرفتاری پلیس ترکیه با ایرانی‌ها، سرقت‌های متعدد از مسافران بویژه در پروازهای ترکیش ایرلاینز و البته آسان‌تر شدن سفرهای اروپایی برای اتباع ایرانی در ماه‌های اخیر مربوط می‌شود. در این گزارش آمده است که ایرانی‌های مایل به گردشگری برون‌مرزی، مقاصدی مثل ارمنستان، گرجستان،  تاجیکستان و کشورهای جنوب و شرق آسیا را جایگزین ترکیه می‌کنند ضمن اینکه با رونق گرفتن روابط با روسیه، این کشور هم مقصدی بکر برای بسیاری از ایرانیان به شمار می‌رود به طوری که سواحل روسی دریای سیاه بویژه سوچی با  آب و هوایی مشابه، رفته‌رفته جایگزین سواحل ترکیه می‌شوند.

  عیدتان عزا نشود
سفر این هفته احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به تهران برای دیدار با حسن روحانی، بی‌طمع نبود. او تنها چند روز پس از اعلام اعطای وام‌های چند صد میلیون دلاری به صنعت توریسم کشورش، به تهران آمده بود تا در آستانه نوروز آن  را از ورشکستگی نجات دهد.

متاسفانه دولت حسن روحانی به خیال بهبود روابط اقتصادی با آنکارا رویه‌ای غلط در سانسور آمار دستگیری‌ها، قتل‌ها و  گروگانگیری‌های شهروندان ایرانی در ترکیه در پیش گرفته است اما طبق همان معدود اخباری که به رسانه‌های رسمی راه پیدا کرده‌اند در 2 ماه گذشته دست‌کم یک مورد از این تهدیدات، گریبان ایرانی‌هایی را که با ویزای توریستی به کشور همسایه سفر کرده‌اند گرفته‌ است. با این حال این تنها مشتی از خروار است و اخباری نگران‌کننده از تشدید برخوردهای ضد ایرانی بویژه با  بالا گرفتن جنگ داخلی ترکیه از سال نوی میلادی و نزدیک شدن به «های سیزن» توریستی به گوش می‌رسد.  اگر همچنان در هوس لمس این بهشت جنگ‌زده توریست‌ها هستید، بهتر است بدانید شرایط با گذشته کاملا فرق کرده و امروز از نظر هر 3 طرف جنگ داخلی ترکیه ـ حرامیان داعشی، پلیس مخفی اردوغان و کردهای خشمگین ـ شما میهمان ایرانی به طور ویژه و به طور بالقوه «به جهنم خوش آمده‌اید».

گروه اول یعنی تروریست‌های داعش که رفت و آمد آزادانه‌شان در همه جا از قلب استانبول تا پلاژهای آنتالیا شگفت‌زده‌تان خواهد کرد، خون شمای ایرانی را مباح می‌دانند.

دسته دوم به شما به چشم جاسوس و خرابکار نگاه می‌کنند، بویژه اگر با گوشی همراه‌تان در حال تصویربرداری باشید. سرنا شیم، خبرنگار مرحومه پرس‌تی‌وی که سال پیش ـ و به قول دولت آنکارا خیلی اتفاقی(!) ـ زیر یک کامیون ارتش ترکیه رفت، شهروند آمریکا بود اما این هم نتوانست جانش را نجات دهد. و سرانجام دسته سوم کردهایی هستند که به توریست‌ها به چشم منبع مالی داعش و اردوغان و شریک جرم آنها نگاه می‌کنند. ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم کردهایی که خانه و خانواده و کسب و کارشان توسط اردوغان و شرکای تکفیری‌اش بر باد رفته انتقام نخواهند گرفت.

همان همکار مستندساز مصاحبه‌ای داشته با یک جوان کرد ساکن و شاغل در ساحل توریستی بلک در آنتالیا که شب سال نوی مسیحی با خبر می‌شود همه اعضای خانواده‌اش در بمباران روستای‌شان کشته شده‌اند. او جلوی دوربین قسم می‌خورد که انتقام خون عزیزانش را خواهد گرفت: «فقط منتظر هستیم جشن‌شان شروع شود و توریست‌ها بیایند. آن‌وقت جشن‌شان را به عزا بدل می‌کنیم.» متاسفانه باید اعتراف کنیم با توجه به ریزش توریست‌های روسی و اروپایی و کسادی بازار گردشگری آناتولی در ماه‌های اخیر، موعد جشن ترکیه برای بازگشت توریست‌ها همین تعطیلات نوروز خواهد بود و این هموطنان ما هستند که تاوان انتقام احتمالی را خواهند پرداخت.

حتما می‌گویید سوریه و عراق در ماه‌های اخیر برای هموطنان‌مان بسیار خطرناک‌تر بوده‌اند اما تفاوت اصلی سفرهای کربلا و زینبیه با ترکیه در نیت آنهاست. آنهایی که به عراق و سوریه می‌روند با نیت شهادت می‌روند و البته رسم است کفن‌شان را از پیش تهیه می‌کنند اما اگر دلتان برای سوغات آوردن بهترین و ارزان‌ترین پوشاک برند از گرند بازار یا خیابان مرتر استانبول غنج می‌زند، بد نیست احتیاطا قبل از سفر قسطنطنیه، پوشاک آخرت یا همان کفن را از همین جا تهیه کنید.
گردشگری ورشکسته ترکیه آتشی که سلطان اردوغان به خانه همسایگان افکنده بود گریبان اندرونی خودش را هم گرفت. جنگ داخلی ترکیه فقط مناطق کردنشین را ویران نساخت بلکه شکوفا‌ترین اقتصاد منطقه را هم به خاک سیاه نشانده است. هر ماه آژانس‌های مسافرتی بین‌المللی بیشتری  به دلیل بالا بودن خطر حملات تروریستی درباره سفر به ترکیه هشدار می‌دهند.

تنها یک سال پیش، شورای سفر و گردشگری جهان، رشد 6/5 درصدی را برای صنعت گردشگری ترکیه طی 10 سال آینده پیش‌بینی کرده بود اما دغدغه‌های امنیتی و حملات تروریستی و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک در مجموع تاثیر مخربی بر این صنعت داشته‌ است. حزب جمهوری‌خواه خلق، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت در پارلمان،  ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد تنها در ساحل دریای اژه 908 مجموعه جهانگردی، جمعا به قیمت 3 میلیارد و 80 میلیون دلار آمریکا به فروش گذاشته شده‌اند. در عین حال گروه تامپسون فالکون، یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های گردشگری جهان اعلام کرده درخواست برای سفر به ترکیه در تعطیلات ژانویه گذشته، 40 درصد کاهش پیدا کرد.  «سلیمان آکل» مالک هتلی شناخته شده در استانبول که بخشی از زنجیره بزرگ موسسه گردشگری جمینی محسوب می‌شود به ورینا کیت، خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی گفته است: «سال 2015 کمتر از آنکه فکر می‌کردیم گردشگر داشتیم. با وجود آنکه همه چیز را آماده کردیم اما امسال هیچ یک از گردشگرها نیامدند». در حالی که از چراغ‌های نیمه‌خاموش لابی، کافی‌شاپ و رستوران این هتل و بسیاری دیگر از هتل‌های استانبول وضعیت نیمه‌تعطیل آنها عیان است، تابلوی اعلان وضعیت اتاق‌های هتل جمینی، یک رقم یک و 2 رقم صفر را مقابل اتاق‌های یک تختخوابه، 2 تختخوابه  و 3 تختخوابه نشان می‌دهد. هتل جمینی در بهمن‌ماه تنها یک میهمان داشته که آن هم تاجر زن اوکراینی بوده است. او به پرس‌تی‌وی گفت برای هتلی که همیشه پر رونق بوده تصور آن بدون کارمند و نبود خدمات دشوار است. تصویر میز و صندلی‌های خالی رستوران در زمان ناهار به یک کابوس شبیه است. سلیمان آکل پیش‌بینی می‌کند «سال 2016، حضور آنها حتی کمرنگ‌تر خواهد بود. احتمالا امسال ضرر خواهیم داد».

ترکیه آبان امسال یکی از جت‌های روسیه را در نزدیکی مرز سوریه سرنگون و پس از آن مسکو سفر اتباع خود را به ترکیه ممنوع کرد. این امر منجر به کاهش 81 درصدی سفر اتباع روس به ترکیه شد. دی‌ماه نیز یک انفجار تروریستی در مرکز استانبول جان 11 گردشگر آلمانی را گرفت و پس از آن ترکیه  بسیاری از بازدیدکنندگان آلمانی خود را از دست داد.

به گفته مالک هتل جمینی «سیاست بر گردشگری تاثیر می‌گذارد و هتل ما در 20 سال گذشته که ترکیه بخوبی مدیریت می‌شد پر رونق بود. با این وجود اکنون مشکلات داخلی و خارجی وجود دارد. متاسفانه هر کاری می‌کنیم نمی‌توانیم برای هتل خود میهمان جذب کنیم».  این بخش سال 2015 برای 2 میلیون و 100 هزار نفر اشتغالزایی و سال 2014 نیز حدود 34 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ترکیه کمک کرده بود. خیلی‌ها در گردشگری فعال هستند و  کارمندان نیز همراه نوسانات آن  تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تولید و سرمایه‌گذاری نیز همین طور، در نتیجه شغل میلیون‌ها تن از مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

براساس پیش‌بینی‌ها کاهش رونق گردشگری ترکیه ماه‌ها ادامه خواهد داشت اما به گفته کارشناسان، شدیدترین ضربه به این صنعت که با حملات تروریستی اخیر و ورود پناهجویان سوری مرتبط است، سال 2016 به صنعت این کشور وارد خواهد شد.

[ چهار شنبه 19 اسفند 1394برچسب:نوروز, نوروز در ترکیه ,مسافران نوروز ترکیه حتما بخوانند! , ] [ 2:27 ] [ علیرضا ]
[ ]

صدور كيفرخواست براي 22 نفر از متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان

 

دادستان تهران از صدور كيفرخواست براي 22 نفر از متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان خبر داد و گفت: به زودي پرونده اين افراد به دادگاه ارسال مي‌شود.

جعفري دولت‌آبادي از دستگيري يك متهم ديگر در پرونده دكل نفتي نيز خبر داد و اعلام كرد: اين پرونده پيشرفت‌هاي خوبي داشته است.  وي در خصوص شكايتي كه تعدادي از نمايندگان مجلس از نادر قاضي‌پور داشتند، گفت: تا اين لحظه من در جريان موضوع قرار نگرفتم و اگر چنين چيزي رخ داده بود حتماً اعلام مي‌كنيم.  
دادستان تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا زنجاني به وعده‌هاي خود عمل كرده است يا نه، گفت: تا هفته قبل پولي واريز نشده بود و در اين هفته هم اتفاقي نيفتاده است.
وي افزود: ما در همان ابتداي دستگيري به وي گفتيم در پرونده‌هاي بزرگ سياست قوه قضائيه علاوه بر تعقيب و مجازات متهمان استيفاي بيت‌المال است. ما حتي به زنجاني يك هفته پس از بازداشت گفتيم اگر پول‌ها را برگرداند در مجازاتش تخفيف مي‌دهيم اما او مقاومت كرد و در نهايت هم طي وكالتي خواست كه اموالش به شركت نفت واگذار شود.
جعفري دولت‌آبادي گفت: دادگاه حكم را در شرايطي صادر كرد كه متهم پول‌ها را نداده بود البته اين حكم قابل اعتراض است و ما منتظريم تا وكلاي زنجاني اعتراف كنند و فرايند قانوني طي شود.
 وي ادامه داد: به هر جهت اعتقاد ما براين است كه احكام براي اجرا است و اگر تغييري صورت گيرد ما دخالت نمي‌كنيم و اين تغيير در ديوان عالي كشور خواهد بود.  دادستان تهران در خصوص آخرين وضعيت رد مال مه‌آفريد اميرخسروي گفت: در بخشي كه مربوط به چند بانك و برخي اموال بود رد مال باقي مانده اما در ساير موارد اجرا شده است در مورد بخش‌هاي باقيمانده در حال مذاكره هستيم و اميدواريم طي چند ماه آينده مسائل مربوط به اين پرونده به پايان برسد.  وي با اشاره به كاهش 27 هزار پرونده در دادسرا گفت: از سال 93 تا 94 حدود 27 هزار پرونده كاهش يافته كه زندانيان اين پرونده‌ها 17 هزار نفر بودند به عبارتي ما توانسته‌ايم هر ساله 10 درصد از پرونده‌ها را كاهش دهيم.
جعفري دولت‌آبادي با بيان اينكه ما در مبارزه با فساد هيچ مصونيتي براي كسي قائل نيستيم، ادامه داد: اين موضوع به حدي جدي است كه چند روز پيش يكي از متهمان دكل نفتي كه مي‌گفتند چرا اين فرد بازداشت نمي‌شود، بازداشت شد و دادستاني در هر كجا كه به نتيجه برسد اقدام مي‌كند.

راز برکناری مدیر شبکه سعودی العربیه

 

رسانه های گروهی لبنان از برکناری ترکی الدخیل مدیر شبکه تلویزیونی سعودی "العربیه" درپی پخش برنامه ای درباره سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خبر دادند.

به نقل از سایت روزنامه سعودی "المرصد" رسانه های گروهی سعودی روز دوشنبه تأکید کردند: درپی پخش فیلم مستندی تحت عنوان "داستان حسن"، ترکی الدخیل از سمت خود به عنوان مدیر شبکه العربیه برکنار و سلمان الدوسری به جای وی تعیین شد.

بر اساس این گزارش، پخش این فیلم مستند درباره زندگی سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان در شبکه العربیه، با انتقادهای گسترده ای در داخل عربستان همراه و این اعتراضها تویتر نیز کشیده شد.
"العربیه از سید حسن نصرالله حمایت می کند، العربیه از پشت به سعودیها خنجر می زند، برکنار کردن ترکی الدخیل" از جمله هشتگهایی بود که در تویتر به راه افتاد.

برخی از کاربران و منتقدان سعودی نیز خواستار بستن شبکه العربیه یا تغییر مدیریت کنونی آن شدند.

کابران همچنین محاکمۀ الدخیل به اتهام خیانت را خواستار شدند. برخی نیز به حمایت از او پرداختند.

شبکه سعودی العربیه همواره از حامیان گروه های مسلح در سوریه و عراق بوده، و از منتقدان و مخالفان سرسخت مقاومت است، به همین دلیل است که پخش مستندی از سید حسن نصرالله به شدت مخاطبان این شبکه را شوکه کرد.

[ چهار شنبه 5 اسفند 1394برچسب: العربیه ,سعودی ,راز برکناری مدیر شبکه سعودی العربیه , ] [ 3:29 ] [ علیرضا ]
[ ]

غرش رزمایش موشکی سپاه مقابل تحریم‌های موشکی پسابرجام

 

سرلشکر فیروزآبادی: رزمایش موشکی سپاه نیمه اول اسفند برگزار می‌شود/ بالاخره پس از مدت‌ها كش و قوس در نهايت انتظار برگزاري رزمايش موشكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به سر آمد و رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح از برگزاری رزمایش در نیمه اول اسفند 94 خبر داد.

سرلشکر فیروزآبادی گفت: به‌منظور حفظ آمادگي و تقويت توان موشكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، برگزاري رزمايش موشكي سپاه تصويب و ابلاغ شده است كه ان‌شاءالله در نيمه اول اسفند ماه امسال توسط يگان‌هاي معين به اجرا درمي‌آيد. وي افزود: اين رزمايش با هدف حفظ آمادگي و ارزيابي دقت و قدرت سيستم موشكي كشور انجام مي‌پذيرد.
شايد انتشار خبر رزمايش موشكي چندان در شرايط عادي مهم جلوه نكند، اما حالا نمي‌توان از اين گذشت كه رزمايش فوق اولين رزمايش موشكي ايران پس از برجام است؛ رزمايشي كه مي‌تواند بر بسياري از شايعات در خصوص كنار كشيدن ايران از تقويت توان دفاعي خود خط بطلاني كشيده و بر غيرقابل مذاكره بودن توان نظامي ايران تأكيد كند.
اين درحالي است كه از مدت‌ها قبل نگراني‌هايي در اين زمينه سبب شده بود كه شايعاتي درباره توقف برنامه موشكي ايران منتشر شود اما با اجراي اين رزمايش عملاً روشن مي‌شود كه ايران در توسعه سيستم دفاعي خود با هيچ قدرتي مذاكره نخواهد كرد.
  
قطعنامه‌هاي شوراي امنيت چه مي‌گويند
شايد يكي از مهم‌ترين دغدغه‌ها در مورد تفاهم برجام توان موشكي ايران و محدوديت‌هايي بود كه بر اساس قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به صورت غيرقانوني عليه برنامه هسته‌اي ايران تحميل شده بود. مسئله تحريم‌هاي تسليحاتي، نخستين بار در قطعنامه 1747 مطرح شده است. پاراگراف 5 اجرايي اين قطعنامه، صادرات سلاح‌هاي متعارف توسط ايران را ممنوع اعلام مي‌كند، صادرات سلاح‌هاي متعارف به ايران اما در اين قطعنامه ممنوع نمي‌شود و قطعنامه صرفاً از كشورها مي‌خواهد در اين باره مراقب باشند. اين موضوع بدون تغيير، در پاراگراف 8 اجرايي قطعنامه 1803 تكرار شده است. با اين حال، قطعنامه 1929 اصلي‌ترين قطعنامه‌اي است كه يك تحريم تسليحاتي كم و بيش كامل عليه ايران اعمال مي‌كند.
براساس قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل تصميم مي‌گيرد كه ايران نبايد هيچ‌گونه فعاليت مربوط به موشك‌هاي بالستيك كه قادر به حمل كلاهك هسته‌اي از جمله شليك با استفاده از اين فناوري موشك بالستيك باشد، انجام دهد و تمام كشورها نيز بايد تمامي تدابير لازم براي جلوگيري از انتقال فناوري يا همكاري‌هاي فني مرتبط با چنين فعاليت‌هايي به ايران را انجام دهند.
در ادامه اين قطعنامه آمده است: شوراي امنيت سازمان ملل مصمم است كه تصميمات خود را با تصويب تمهيدات مقتضي جهت متقاعد كردن ايران به اجراي قطعنامه‌هاي 1696، 1737، 1747 و 1803 و نيازمندي‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و همچنين محدود كردن توسعه فناوري‌هاي حساس براي پشتيباني از برنامه هسته‌اي و موشكي اجرا كند تا زماني كه شوراي امنيت اعلام كند اهداف اين قطعنامه محقق شده است.
پس از امضاي تفاهمنامه برجام همچنان محدوديت مرتبط با فعاليت‌هاي موشكي ايران در قطعنامه باقي ماند، اما به صورت خفيف‌تر بار ديگر تكرار شد. بر اساس قطعنامه 2231 از ايران خواسته مي‌شود هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل تسليحات هسته‌اي صورت ندهد، از جمله شليك با استفاده از اين فناوري موشك بالستيك، تا زمان هشت سال پس از  «روز پذيرش برجام» يا تا زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارشي ارائه دهد كه  «جمع‌بندي مبسوط» را تأييد كند، بسته به اينكه كدام زودتر اتفاق افتد. همچنين هرگونه صادرات و واردات و كمك به برنامه موشكي ايران بر اساس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد نزديك به هشت سال مورد تحريم قرار خواهد گرفت تا زماني كه يك ارزيابي گسترده‌تر از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران منتشر نشود.
   
امريكايي‌ها هنوز به دنبال معامله با ايران هستند
واقعيت اينجاست كه در منطق امنيتي غرب، برنامه موشكي ايران نه يك برنامه مستقل بلكه ابزار پرتاب سلاح هسته‌اي است كه آنها ساختن آن را هدف اصلي برنامه هسته‌اي ايران در نظر مي‌گيرند. اين امر در ارزيابي‌هاي اطلاعاتي كه جيمز كلاپر مدير اطلاعات ملي امريكا در سال‌هاي گذشته به كنگره ارائه كرده، بارها تكرار شده و بخشي از ادبيات رسمي امنيتي امريكا عليه ايران است. همچنان كه در برخي متون پايه اين حوزه برنامه ماهواره‌اي ايران نيز همزمان علاوه بر اينكه توجيهي است براي توسعه موشك‌هاي بالستيك برد بلند در ايران، عنصر اصلي در ناوبري، هدايت و كنترل موشك بالستيك حامل كلاهك هسته‌اي ايران نيز در نظر گرفته مي‌شود. اين نگاه تهديدپايه، زيرساخت اغلب سياستگذاري‌هايي است كه امريكا و كشورهاي غربي در يك دهه گذشته عليه برنامه‌هاي امنيت ملي ايران انجام داده‌اند و هيچ نوعي از ترتيبات اعتمادسازي هم اين ديدگاه آنها را تغيير نداده است.
از همين رو است که امريكايي‌ها به صورت مداوم درصدد بوده‌اند زمينه‌اي براي مذاكره درباره برنامه هسته‌اي ايران را فراهم كنند. به عنوان مثال «گرگ تيلمن» تحليلگر پيشين كميته اطلاعات سنا و وزارت امور خارجه امريكا، «توماس پيكرينگ» معاون پيشين وزير امور خارجه امريكا و نماينده پيشين آن كشور در سازمان ملل به همراه «ويليام لوئرز» سفير پيشين امريكا در ونزوئلا و چكسلواكي در مقاله مشترك‌شان اشاره كرده‌اند كه توافق هسته‌اي و موفقيت برجام بايد مقدمه‌اي باشد براي ديپلماسي به منظور حل و فصل اختلافات امريكا با ايران درباره برنامه موشكي آن كشور.
بر اين اساس تحليلگران فوق با اشاره به تحريم افراد و گروه‌هاي مرتبط با برنامه موشكي ايران از سوي دولت امريكا ضمن بي‌تأثير خواندن اين موضوع مي‌نويسند:«به نظر مي‌رسد امريكا مي‌تواند تجربه برنامه هسته‌اي را در قبال موضوع موشكي ايران نيز تكرار كند. در صورت تهديد ايران يا مجازات‌هاي تنبيهي بيشتر اين خط وجود دارد كه ايران هر چه سريع‌تر به موشك‌هاي داراي قابليت حمل كلاهك هسته‌اي دست يابد.»
از همين رو و همچنين برخي تحريم‌هاي موشكي كه اوباما بر ايران پس از اجرايي شدن برجام تحميل كرده بود، زمينه اين را فراهم كرد تا ايران با يك رزمايش گسترده نشان دهد، تلاش‌هاي غربي‌ها هيچ نتيجه‌اي در برابر برنامه هسته‌اي ايران در بر نخواهد داشت.
  
اجماع داخلي بر سر برنامه موشكي
همه اينها در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران در تمام سال‌هاي پس از انقلاب و در تحريم‌هاي همه‌جانبه در حوزه موشكي با سرمايه‌گذاري در اين حوزه و نيز تلاش و مجاهدت خاموش فرزندان گمنام انقلاب، انبوهي از موشك‌هاي كوتاه‌برد، ميان برد و دوربرد خود را در اقسام مختلف كروز و بالستيك به صورت بومي توليد كرده كه كلكسيوني از موشك‌هاي متعدد با مأموريت‌هاي ويژه را تشكيل مي‌دهند.
شايد مهم‌ترين پيامي كه ايران قصد دارد با اجراي اين رزمايش علني اين موشك منتقل كند اين است كه به مفاد قطعنامه 2231 پايبند نخواهد بود. اين قطعنامه تصريح مي‌كند هرگونه فعاليت در زمينه موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي حمل كلاهك هسته‌اي براي ايران به مدت هشت سال ممنوع است. سند  «رژيم كنترل فناوري‌هاي موشكي» (MTCR) كه در اين قطعنامه به آن ارجاع داده شده، تمامي موشك‌هايي را كه برد بالاي 300 كيلومتر دارند به عنوان موشك بالستيك طبقه‌بندي كرده است.
تست فاتح 313 در حضور رئيس‌جمهور به اين معناست كه يك اجماع داخلي براي عدم پايندي به قطعنامه 2231 در ايران وجود دارد. از همين رو مي‌توان از هم اكنون پيش‌بيني كرد كه سيلي از واكنش‌ها نسبت به رزمايش موشكي سپاه ايجاد شود، اما اين ايران است كه تصميم به توسعه برنامه موشكي خود گرفته است.

[ ]

داعش به زودی موصل را ترک می‌کند

 

گروه تروریستی داعش اعلام کرد که به زودی شهر موصل عراق را ترک می‌کند و تهدید کرد بار دیگر به این شهر باز خواهد گشت.


به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،همچنین داعش وعده داد که بار دیگربه شهر موصل جهت تکمیل طرح‌هایش باز خواهد گشت.

براساس اظهارات یکی از خطیبان داعش در روز جمعه که توسط رادیوی وابسته به این گروه منتشر شد داعش قصد دارد تا دوباره پس از ترک موصل به این شهر بازگردد.

رأفت الزراری، رئیس شبکه "خبرنگاران نینوا" در این باره گفت که یکی از خطیبان داعش روز جمعه در یکی از مساجد موصل گفته "تا وقتی نیروهای عراقی را بخواهید به شما مژده می‌دهم که آنها می‌آیند و ما عقب نشینی خواهیم کرد. اما روزی باز می‌گردیم و در آن روز شاهد حملاتی از داعش و سرکوب نیروهای عراقی خواهید بود."

خبرگزای کردی "آرا" نیز گزارش داد که این خطیب مردم موصل را که از آنها به عنوان "رافضی" یاد می‌کرد تهدید کرده و گفته است که داعش بار دیگر باز گشته و خلافتش را در نینوا ایجاد خواهد کرد.

[ سه شنبه 27 بهمن 1394برچسب:داعش , ترک موصل, فرار داعش از موصل , ] [ 1:29 ] [ علیرضا ]
[ ]

اردوغان اروپا را تهدید کرد

 

متن افشا شده از دیدار رئیس‌جمهوری ترکیه با رهبران اتحادیه اروپا حاکی از آن است که اردوغان تهدید کرده اگر توافق اتحادیه اروپا با آنکارا بر سر طرح عملی ریشه‌کن کردن ورود مهاجران به اروپا نهایی نشود، اتوبوس‌های مملو از مهاجر به یونان می‌فرستد.

در این متن که به دست پایگاه خبری یونانی موسوم به "یورو تودی" منتشر شد، ادعا شده که دقایقی از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی است.

براساس متن مذکور، اردوغان خواستار دریافت سالیانه سه میلیارد یورو از رهبران اتحادیه اروپا برای دو سال شده است؛ نه اینکه طی دو سال سه میلیارد یورو دریافت کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز که در نشست حاضر بود، به یونکر یک سند داخلی مربوط به کمیسیون اروپایی ارائه کرد که بر پرداخت سه میلیارد یورو به صورت سالیانه تاکید داشت.

اردوغان همچنین این سوال را مطرح کرد که آیا پیشنهاد مذکور سه میلیارد یورو است یا شش میلیارد یورو که یونکر گفته بود سه میلیارد یورو. پس از آن هم اردوغان گفت که ترکیه پول اتحادیه اروپا را نمی‌خواهد. وی در ادامه افزود: ما می‌توانیم هر زمان که خواستیم مرزها را به سمت یونان و بلغارستان باز کنیم و مهاجران را با اتوبوس راهی کنیم.

کمیسیون اروپا در رابطه با این افشاگری اظهارنظری نکرده است.

ظاهرا نشست مذکور پیش از آغاز نشست ترکیه – اتحادیه اروپا در آنتالیا برگزار شد که مربوط به اواخر نوامبر 2015 است.

[ سه شنبه 20 بهمن 1394برچسب:اردوغان اروپا را تهدید کرد , تهدید اروپا, داعش, ] [ 23:19 ] [ علیرضا ]
[ ]

ارائه گزارش حادثه سفارت به رهبر انقلاب

 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: گزارش تعرض به سفارت عربستان سعودی آماده و تقدیم رهبر معظم انقلاب شده است.

سردار حسین ذوالفقاری عصر سه شنبه در حاشیه مراسم ترحیم مادر سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مسجد امام صادق(ع) افزود: اکنون منتظر تصمیمات در این خصوص هستیم.

وی ادامه داد: یک بخش از این گزارش مربوط به نیروی انتظامی است که مسئولیت حفاظت و حراست از سفارتخانه ها را برعهده دارد.

حسین ذوالفقاری گفته بود: در خصوص ماجرای حمله به سفارت عربستان، رییس جمهوری مسئولیت بررسی را به وزیر کشور دادند که در این راستا هیاتی تشکیل و تمام ابعاد و زوایای این قضیه روشن شد.

وی با بیان اینکه همه ابعاد قضیه حمله به سفارت عربستان برای ما روشن شده است، گفت: خیلی از فعالیت ها در گوشه و کنار کشور انجام می شود که اساسا نمی دانیم این مسیر به کجا می رود.

ذوالفقاری ادامه داد: به تعبیری که در برخی مراجع رسمی اعلام کردیم نوعی از فرقه گرایی یا فرقه سازی را شاهد هستیم که باید حواسمان به این موضوع باشد.

وی ادامه داد: افرادی که این کار را کردند سازماندهی شده اند و بیش از 10 سال در کرج و تهران فعالیت دارند که محور فعالیت آنان امور خیریه و کارها و فعالیت های مذهبی است که دانسته و یا ندانسته نیز از سوی مسئولین تحت عنوان مسائل مذهبی و هیاتی به آنان کمک شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: البته سازمان‌ها، دستگاه ها و نهادهای سازمانی این‌ها را سازماندهی نکرده و همچنین افرادی تحت عنوان پایگاه بسیج این کار را نکرده اند.
 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: عامل بیرونی تعرض به سفارت عربستان در خارج از کشور دستگیر و به داخل منتقل شده و هم‌اکنون تحت بازجویی است.

ذوالفقاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت امنیت داخلی در دو سال گذشته گفت: در ارتباط با جرائم عمومی اگر به درستی به آن توجه کنیم می بینیم که اگر مشکلات داخلی اعم از اجتماعی، اقتصادی و امنیتی داشتیم، شاید روی میز مذاکره مستقیما تاثیر می‌گذاشت.

میان تورم و سرقت رابطه وجود دارد

وی افزود: بر اساس بررسی روند جرائم مثل سرقت در 10 سال گذشته مشاهده کردیم که میانگین رشد سرقت حدود 32 درصد در سال بوده است و رابطه مستقیمی بین این جرم و شیب تورم وجود دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: سال گذشته روند جرایم حدود دو تا سه درصد بود و امسال نیز سه تا 3.5 رشد جرایم را داشته ایم.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات این است که با تدبیر، حدود 5 هزار تجمع صنفی و غیرصنفی در طول سال جاری مدیریت شد که اگر مدیریت نمی شد هر کدام از تجمعات ظرفیت امنیتی شدن را داشت.

ذوالفقاری افزود: در ارتباط با مسائل امنیتی پیرامون نیز شاید نتوانیم برخی موضوعات که بنا بود اتفاقاتی در کشور بیفتد را با صراحت بیان کنیم اما چند مرحله تصمیم جدی در آن سوی مرزها در این زمینه وجود داشت.

وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته وضعیت اشراف اطلاعاتی کم نظیر بود و به لحاظ اقدامات اطلاعاتی اینطور بود که از زمانی که نطفه یک اقدام تروریستی در آن سوی مرزها بسته می شد همکاران اطلاعاتی گام به گام کنترل و رصد داشتند و خوشبختانه هیچکدام از آن برنامه ریزی آن سوی مرزها در داخل کشور رخ نداد.

وی اضافه کرد: مکان هایی را مشخص و شناسایی کرده بودند و بنا داشتند هیمنه کشور را در یکی دو سال گذشته بشکنند اما موفق نشدند.

مدافعان حرم نبودند بايد در كرمانشاه و همدان مي‌جنگيديم

روايتي منتشر نشده از ديدار خانواده شهداي مدافع حرم با رهبر انقلاب

 

نوزدهمين شماره هفته‌نامه خط حزب‌الله با روايتي منتشر نشده از بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم روي پايگاه اطلاع رساني KHAMENEI.IR قرار گرفت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب در اين ديدار فرمودند: حقيقتا هم شهداي شما، هم خانواده‌ها، ‌پدران، مادران و فرزندان آنان، حق بزرگي بر گردن همه ملت ايران دارند. اين شهدا امتيازاتي دارند؛ يكي اين است كه اينها از حريم اهل بيت در عراق و سوريه دفاع كردند و در اين راه به شهادت رسيدند... امتياز دوم اين شهداي شما اين است كه اينها رفتند با دشمني مبارزه كردند كه اگر اينها مبارزه نمي‌كردند اين دشمن مي‌آمد داخل كشور... اگر جلويش گرفته نمي‌شد ما بايد اينجا در كرمانشاه و همدان و بقيه استان‌ها با اينها مي‌جنگيديم و جلوي اينها را مي‌گرفتيم. در واقع اين شهداي عزيز ما جان خودشان را در راه دفاع از كشور، ملت، دين و انقلاب اسلامي فدا كردند. امتياز سوم هم اين است كه اينها در غربت به شهادت رسيدند. اين هم يك امتياز بزرگي است. اين هم پيش خداي متعال فراموش نمي‌شود.
[ ]

سکوت عجیب کفاشیان درمورد ماجرای پرونده عربستان

 

فوتبال ایران هر روز پیش از قبل خطر از دست دادن میزبانی بازی‌هایش برابر حریفان عربستانی را احساس می‌کند و جالب است که هنوز مسئولان فدراسیون فوتبال واکنش جدی به این ماجرا نشان نداده و این باعث تعجب خیلی‌ها شده است.

بعد از اختلاف سیاسی ایران و عربستان، مسئولان فوتبال آل‌سعود به AFC شکایت کردند و مدعی شدند که در ایران امنیت وجود ندارد و آنها حاضر نیستند در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در ایران بازی کنند. زمانی که آنها فوتبال ایران را تهدید می‌کردند، مدیران فوتبال مدعی بودند این صحبت‌ها تنها در حد حرف باقی می‌ماند و عربستانی‌ها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. اما در عمل هرگز این اتفاق نیفتاد و کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه خود اعلام کرد که اگر 2 کشور ایران و عربستان تا تاریخ 25 اسفندماه مصالحه نکنند، بازی‌هایشان در کشور ثالث برگزار خواهد شد. جالب است که بعد از تمام این اتفاق‌ها که به گفته مدیران فوتبال ایران حق میزبانی به ناحق از ایران گرفته شده است، آنها هنوز به فیفا یا مرجعی بالاتر از کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت نکرده‌اند. در روزهایی که به نظر می‌رسد عربستانی ها از نفوذشان در AFC نهایت استفاده را کرده‌اند، مدیران فدراسیون فوتبال با سکوتی عجیب نشسته‌اند و منتظر اتفاق‌هایی هستند که قرار است سر ایران بیاید.

چرا کفاشیان سکوت کرده است؟
در روزهایی که فوتبال ایران بیش از پیش نیازمند قدرتی است که بتواند حق آن را بگیرد سکوت معنادار علی کفاشیان بیش از پیش عجیب به نظر می‌رسد. کفاشیان به واسطه رابطه نزدیکش با شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا موفق شده به عنوان نایب رییس AFC انتخاب شود و این که در باره این موضوع سکوت کرده است عجیب است. علی کفاشیان بارها در این 8 سال نشان داده است چندان قدرتی برای گرفتن حقوق فوتبال ندارد و به نظر می‌رسد این بارهم نمی‌خواهد با تلاش برای بازپس گرفتن حق میزبانی برای ایران، خدشه‌ای به رابطه اش با شیخ سلمان ایجاد کند. علی کفاشیان در تمام این 8 سال با سیاست‌های خودش در فوتبال حکومت کرده است، به نظر می‌رسد این بارهم دست روی دست گذاشته است و قصد ندارد فعالیتی برای گرفتن حق فوتبال ایران انجام بدهد.

تناقض عجیب بین تاج و کفاشیان
مهدی تاج رئیس سازمان لیگ چند روز پیش مدعی شد که قرار است ایران به فیفا شکایت کند و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، باشگاه‌های ایرانی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کنار می‌کشند. این درحالی بود که کفاشیان بلافاصله این موضوع را رد کرد. در روزهایی که همه کارشناسان از فدراسیون می‌خواهند تا از کنفدراسیون فوتبال آسیا و عربستان باید شکایت کرد ولی بازهم مسئولان فدراسیون فوتبال حاضر به این کار نیستند و به بهانه اینکه باید تا 25 اسفند صبر کرد از این کار خودداری می‌کنند. حال سوال اصلی این است که کفاشیان حفظ رابطه با شیخ سلمان را ارجح‌تر از مصلحت فوتبال ایران می‌داند و یا اینکه رئیس فدراسیون فوتبال به دنبال چیز دیگری است؟

[ ]

صدور ویزا بین ایران و روسیه اجرایی شد

 

موافقتنامه تسهیل فرآیندهای صدور ویزا بین ایران و روسیه از امروز شنبه اجرایی شد.

به گزارش ایارتاس، این موافقتنامه بین دولتی در 23 نوامبر 2015 در حضور روسای جمهور دو کشور در تهران به امضا رسید و بر اساس آن قرار بود از امروز 6 فوریه اجرایی شود. این موافقتنامه در جریان سفر مشاور مقام معظم رهبری به مسکو نهایی شد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: «هدف از این سند تسهیل شرایط سفر شهروندان دو کشور بر اساس عمل متقابل است.»

در این بیانیه همچنین خاطر نشان شده که این اقدام موجب تسهیل مقررات ویزا برای تجار دو کشور و همچنین فعالان بخش های علمی، فرهنگی و فعالیت های خلاقانه و همچنین دانشجویان، معلمان، گردشگران و سایر شهروندان ایرانی و روسی خواهد شد.

«این موافقتنامه به تقویت روابط ایران و روسیه در همه زمینه های همکاری منجر خواهد شد.»

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب ایران که روزهای اول تا چهارم فوریه به مسکو سفر کرد گفته بود ایران در حال بررسی امکان لغو ویزای ورود برای گردشگران روسی است.

« موضوع لغو ویزاهای گردشگران (روسی) مورد بحث و ملاحظه قرار گرفت. این همچنین شامل لغو احتمالی ویزاهای تجاری نیز هست... من تلاش خواهم کرد به این امر کمک کنم.»
[ یک شنبه 18 بهمن 1394برچسب:صدور ویزا بین ایران و روسیه اجرایی شد ,ویزای روسیه, ] [ 1:42 ] [ علیرضا ]
[ ]

فراخوان مشارکت در دفاع از حرم اهل بیت(ع)

 

ستاد مردمی مدافعان حرم طی اطلاعیه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از ارسال کمک‌های غیرنقدی مردم برای رزمندگان مدافع حرم و نظر به استقبال صورت گرفته٬ از تداوم جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در سراسر کشور خبر داد.

 به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، ستاد مردمی مدافعان حرم طی اطلاعیه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از ارسال کمک‌های غیرنقدی مردم برای رزمندگان مدافع حرم و نظر به استقبال صورت گرفته٬ از تداوم جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در سراسر کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به استقبال صورت گرفته، کلیه دفاتر پستی سراسر کشور آماده دریافت کمک های غیر نقدی به رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی می باشند. براساس تفاهم نامه منعقده با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، ارسال کنندگان کمک های غیر نقدی، هیچگونه وجهی را جهت ارسال مرسوله نمی پردازند.

اداره کل منطقه ١٣ پستی تهران به عنوان مجری و پشتیبان فنی پروژه با شماره ٠٩١٢٢١٩٢٣٧٤ (آقای امانی) پاسخگوی مشکلات و ابهامات بوجود آمده در کلیه دفاتر پستی سراسر کشور می باشد. در صورتی که برای ارسال مرسوله در هر یک از دفاتر پستی سراسر کشور مشکلی بوجود آمد لازم است فورا با شماره فوق تماس حاصل نمائید.

پرداخت کمک‌های نقدی نیز از طریق حساب سیبای بانک ملی ایران به شماره ٠٢٠٥٣٦٤٦٥٦٠٠٦ و شماره کارت 6037991199504261 به نام هیئت الرضا (مدافعان حرم) میسر می باشد.

شماره های تماس : ٥٥٣٩٩٧٦٧ (٠٢١) - ٠٩٢٠٣٤٤٣٠٢٤ نیز همچنان آماده پاسخگویی به عزیزان می باشد.

ستاد مردمی مدافعان حرم

هیئت الرضا(ع) محفل بسیجیان و رهروان شهدا

[ پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:فراخوان مشارکت در دفاع از حرم اهل بیت(ع) ،مدافعان حرم, ] [ 3:32 ] [ علیرضا ]
[ ]

واکنش جالب وزیر دفاع اسبق آمریکا به بلوف عربستان درمورد ایران

 
وزیر دفاع اسبق آمریکا در واکنش به ادعای سه کارشناس سعودی درباره اینکه ظرف چند ساعت می‌توانند آسمان و حریم هوایی ایران را تصرف کنند و در اختیار بگیرند، گفت: ایران را با یمن و هیچ کشور دیگر مقایسه نکنید.

"کالین پاول" وزیر دفاع اسبق آمریکا که زمانی رئیس ارتش این کشور نیز بود طی اظهاراتی رسانه‎ای سعودی ها از توهم حمله و اشغال آنی ایران بازداشت.
 
در برنامه کارشناسی شبکه سی ان ان ( cnn )سه کارشناس سعودی ادعا کردند که در ۴ تا ۶ ساعت می توانند آسمان و حریم هوایی ایران را تصرف کنند و در اختیار بگیرند.
 
کالین پاول وزیر دفاع سابق آمریکا که به عنوان مهمان و کارشناس تلفنی برنامه بود، نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.
 
او پس از خنده ای تمسخر آمیز گفت : نه نه ، من چنین فکر نمی کنم . صحبتهای شما بیشتر جنبه جوک و خنده دارد اگر ایران مستقیم با شما وارد جنگ شود شما حتی فرصت پیدا نمی کنید که تلفن را بردارید تا از ما تقاضای کمک کنید. بهتر است کمی واقع بین باشید و ایران را با یمن و هیچ کشور دیگر مقایسه نکنید. حتی ما هم تا کنون چنین ادعایی نکرده ایم.
[ ]

گريه‌هاي اين نماينده پس از تصويب مجلس

 

پس از تصویب جزئیات طرح اجرای برجام علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران، درحالیکه نسبت به روند تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد داشت شروع به اشک ریختن کرد و جمعی از نمایندگان اطراف وی حضور یافتند.
در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل ایران در بررسی برجام و بعد از آنکه رئیس مجلس شورای اسلامی مانع بررسی پیشنهادت نمایندگان مجلس شد، علی‌ اصغر زارعی به هیئت رئیسه اعتراض کرد و سپس برای دقایقی در گوشه‌ای از مجلس شروع به گریه کردن کرد اما به دلیل فشار روحی و روانی که به قلب وی وارد شد، وضعیت این نماینده مجلس نامساعد شد به طوری که فورا به بخش اورژانس منتقل و تحت نظر پزشکان قرار گرفت.

عکس: گریه یک نماینده به خاطر تصویب برجام

عکس: گریه یک نماینده به خاطر تصویب برجام

عکس: گریه یک نماینده به خاطر تصویب برجام

عکس: گریه یک نماینده به خاطر تصویب برجام

عکس: گریه یک نماینده به خاطر تصویب برجام
[ ]

دست‌دادن اوباما و ظریف کاملاً اتفاقی بود

 

یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی گفت: نقل قولها در مورد دیدار از قبل تعیین شده به هیچ وجه درست نیست و ظریف کاملاً اتفاقی با اوباما روبه‌رو شد.
 یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص دیدار دکتر ظریف و رئیس جمهور آمریکا گفت: نقل قولها در مورد دیدار از قبل تعیین شده به هیچ وجه درست نیست.
وی افزود: روز گذشته (دوشنبه) پس از پایان سخنرانی دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، دکتر ظریف وزیر امور خارجه در حال خروج از سالن مجمع عمومی بود که به‌طور کاملاً اتفاقی با باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روبه‌رو شد, طرفها سلام و احوالپرسی کردند و دست دادند.
[ سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:دست‌دادن اوباما و ظریف , دیدار اوباما و ظریف , ] [ 22:18 ] [ علیرضا ]
[ ]

افزایش شمار قربانیان فاجعه منا به 4173نفر

معاون وزیر بهداشت عربستان سعودی از افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا به 4173 نفر خبر داد.

العالم: حمد بن محمد الضویلع، صبح امروز( سه شنبه) درخبری که تارنمای وزارت بهداشت عربستان آن را منتشر کرده است، از دریافت عکس 4173 تن از حاجیانی خبر داد که روز پنجشنبه در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند.

اتاق عملیات وزارت بهداشت سعودی، علت این فاجعه را گرمای شدید هوا و دچار شدن حجاج به حالت خفگی به سبب هل دادنِ یکدیگر اعلام کرد!

بر پایه این گزارش، آمارهای اولیۀ اعلام شده توسط پرسنل میدانی از جان باختنِ 769 تن خبر داده بودند، اما به استناد پیکرهایی که تا شب گذشته به وزارت بهداشت عربستان تحویل داده شده است، شمارجان باختگان به 4173 رسید.

وزارت بهداشت عربستان تاکید کرد که تنها مرجع رسمیِ اعلام اسامی جان باختگان خواهد بود.
[ سه شنبه 7 مهر 1394برچسب: قربانیان فاجعه منا به 4173نفر,فاجعه منا, ] [ 22:5 ] [ علیرضا ]
[ ]

عربستان سعودی بعد از داعش بیشترین ضربه را به اسلام زده است

شمخانی:

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: عربستان سعودی بعد از داعش بیشترین ضربه را به اسلام زده و ما به هیچ وجه از حقوق مردم خود کوتاه نمی‌آییم.

 دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه بیست و پنجمین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت که عصر امروز (سه‌شنبه) در مسجد ولیعصر عج برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه منا اظهار داشت: به نظر نمی‌آید این حادثه عمدی باشد،  ولی ناکارآمدی در هنگام برپایی این مراسم به قدری بود که شائبه عمدی بودن پیش می‌آید.

وی تصریح: عربستان توان خود را معطوف به جنگ با یمن کرده و به این خاطر توان مدیریت حج را ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: از طرف دیگر بیشترین حساسیت آنها معطوف به شعار ندادن حجاج علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی بود برای همین از امنیت مراسم غافل شدند.

شمخانی تاکید کرد: عربستان بعد از داعش بیشترین ضربه را به اسلام زده است. ما به هیچ وجه از حقوق مردم خود کوتاه نخواهیم بود و مقصرین این حادثه باید شناسایی شوند.

وی در ادامه به جلسه امروز دولت و شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: قرار است امروز جلسه‌ای با ریاست آقای روحانی در خصوص حادثه منا برگزار شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در خصوص اجرای برجام توسط دولت اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در مراحل آخر بررسی برجام است و با ملاحظاتی به دولت اجازه می‌دهد آن را اجرا کند.

شمخانی در خصوص سفر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان به حج گفت: حج یک تکلیف الهی است و کسی نمی‌تواند از انجام آن ممانعت کند.

[ سه شنبه 7 مهر 1394برچسب:عربستان سعودی, داعش , ضربه , اسلام ,منا, ] [ 21:59 ] [ علیرضا ]
[ ]

دفن اسناد كشتار 4 هزار و700 حاجي به دست سعودي

 

شش روز بعد از فاجعه منا، دولت عربستان روشي قطره چكاني براي اطلاع رساني در مورد ابعاد فاجعه در پيش گرفته و در حالي كه منابع غير رسمي شمار قربانيان را حدود 4هزارو700 نفر پيش بيني مي‌كنند، دولت سعودي همچنان بر عدد 769 نفر تأكيد دارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شش روز بعد از فاجعه منا، دولت عربستان روشي قطره چكاني براي اطلاع رساني در مورد ابعاد فاجعه در پيش گرفته و در حالي كه منابع غير رسمي شمار قربانيان را حدود 4هزارو700 نفر پيش بيني مي‌كنند، دولت سعودي همچنان بر عدد 769 نفر تأكيد دارد. درخواست‌ها براي تشكيل يك كميته حقيقت ياب متشكل از دولت‌هاي اسلامي در حال افزايش است ولي شواهد غير رسمي نشان مي‌دهد رياض به سرعت در حال از بين بردن اسناد بزرگ‌ترين فاجعه تاريخ حج است؛ فاجعه‌اي كه ابهامات در مورد آن، آهسته آهسته از فرضيه‌هاي مربوط به «سوء مديريت» نيز در حال فراتر رفتن است. 
 رئيس سازمان حج و زيارت ايران پيش بيني كرده شمار قربانيان فاجعه پنج‌شنبه گذشته در منا، به بيش از 4هزار و 700 نفر برسد. اوحدي همچنين ديروز گفت كه شمار قربانيان در اين حادثه به 288 نفر رسيده است. اين در حالي است كه  مقام‌هاي رسمي سعودي آمار كل قربانيان را از 719 نفر روز شنبه به 769 نفر در روز يك‌شنبه افزايش دادند و تا زمان تنظيم اين گزارش نيز هيچ رقم جديدي در اين مورد اعلام نشد. اين در حالي است كه بر اساس برآوردي كه سيشما سوارج وزير خارجه هند روز يك‌شنبه ارائه كرده، شمار قربانيان هزار و 19 نفر اعلام شده است. هر چند ملك سلمان پنج‌شنبه قبل فرمان تشكيل كميته حقيقت ياب براي بررسي فاجعه منا را داد ولي اطلاعات رسمي كه سعودي‌ها از ابعاد حادثه ارائه مي‌كنند بسيار اندك است و شمار موضع گيري‌هاي رسمي مقام‌هاي عربستاني طي شش روز گذشته از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمي‌رود. بعد از انتشار گزارش‌هاي غير رسمي درباره دستور پادشاه عربستان براي جمع آوري دوربين‌هاي مدار بسته‌اي كه حادثه منا را ثبت كرده‌اند، گزارش‌هاي نگران‌كننده‌تري نيز درحال منتشر شدن است. بر اساس گزارش خبرگزاري فلسطيني سما، مقامات عربستاني گفته‌اند به علت نگراني از شيوع بيماري‌هاي واگيردار، مجبورند اجساد 600 تن از حجاجي را كه تا كنون شناسايي نشده‌اند، دفن كنند. منابع وابسته به بعثه حج مصر مي‌گويند مقامات سعودي ديروز از بعثه مصر و بعثه‌هاي ديگر خواستند نمايندگان رسمي خودشان را براي مراسم دفن اين اجساد اعزام كنند. منابع سعودي گفته‌اند اجساد درحال متلاشي شدن و تغيير چهره هستند و قرار است از آنها فيلمبرداري نشود و با حضور هيئت‌هاي رسمي حج از جمله مصر دفن شوند. منابع مطلع نزديك به بعثه ايران اين خبر را تأييد كرده‌اند. همچنين در حالي كه طي روز‌هاي گذشته، تصاوير محدودي از فاجعه منا در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده كه عمدتاً با استفاده از تلفن‌هاي همراه گرفته شده‌اند، شاهدان مي‌گويند نيروهاي امنيتي سعودي بعد از فاجعه، تمام گوشي‌ها را جمع‌آوري كردند. پيش‌تر هم گزارش شده بود پادشاه عربستان دستور داده فيلم‌ها و اسنادي كه نشان مي‌دهد مسدود كردن راه حجاج براي عبور كاروان خودروهاي شاهزادگان سعودي باعث فاجعه منا شده، از دسترس خارج شود. 
  
سرنوشت نامشخص هزار و 37نفر 
مقام‌هاي ايراني مي‌گويند كه سرنوشت 246 نفر از ايرانيان در فاجعه منا همچنان در ابهام است. وقتي عدد حاجيان مفقود شده ساير كشورها(بر اساس آمار رسمي)  نيز به اين عدد اضافه مي‌شود، شمار كساني كه سرنوشتشان مشخص نيست، به هزار و 37 نفر مي‌رسد. در اين ميان، انتشار گزارش‌هاي غير رسمي در باره برخي چهره‌هاي سرشناس، بر دامنه ترديد‌ها افزوده است. روز گذشته، شبكه العربيه از قول منابع سعودي كه به نام آنها اشاره نكرده، گفته كه نام غضنفر ركن‌آبادي سفير سابق ايران در لبنان در هيچ يك از مبادي ورودي عربستان ثبت نشده و اگر هم او وارد عربستان شده باشد، از طرق ديگري وارد عربستان شده است. سخنگوي وزارت خارجه ايران در واكنش به اين خبر اعلام كرد كه آقاي ركن آبادي با گذرنامه عادي خود عازم سفر حج شده‌اند و اطلاعات دقيق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ايشان در اختيار مراجع رسمي دولت سعودي مي‌باشد و هيچ‌گونه شائبه‌اي در خصوص اطلاعات و جزئيات مربوطه و نحوه ورود ايشان به كشور عربستان وجود ندارد. «حميد محمدي» معاون امور حج سازمان حج و زيارت نيز گفته كه تمام اسناد و مدارك حضور غضنفر ركن‌‌آبادي در كشور عربستان و تشرف وي به حج موجود است. 
  
نگراني‌هاي بين‌المللي
محمد جواد ظريف به مردم اطمينان داده كه وزارت امور خارجه تا روشن شدن وضعيت آخرين مفقود ايراني فاجعه منا موضوع را با جديت دنبال مي‌كند ولي همزمان نگراني‌ها از اقدامات دولت عربستان در حال افزايش است. روز گذشته خبرهايي درباره اعزام وزير بهداشت ايران و هيئت همراه به عربستان منتشر شد ولي سايت مشرق در توئيتر خود گزارش كرد كه هنوز اجازه اين سفر داده نشده است. حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه در گفت‌وگوي تلفني با احمد المولد كاردار عربستان در تهران گفته كه به‌‌رغم قول مساعدت و برخي همكاري‌ها، اقدامات كنوني اين كشور براي تعيين وضع مفقودان كافي نيست. همزمان با تشديد نگراني‌ها در ايران، نگراني‌هاي بين‌المللي به خصوص در ميان كشورهايي كه تعداد قربانيان آنها قابل توجه است، در حال تشديد شدن است. به نوشته گاردين، رئيس‌جمهور نيجريه از دولت عربستان خواسته كه عامل بروز فاجعه منا را شناسايي و مشكلات حج امسال را برطرف كند.«محمدو بوهاري» گفته كه حادثه منا فقط به كشورهايي كه قربانياني داشتند مربوط نمي‌شود بلكه سراسر جهان اسلام را در بر مي‌گيرد. شيخ «ابراهيم الزاكزاكي،» رهبر جنبش اسلامي در نيجريه نيز تأكيد كرد مديريت مراسم حج بايد به كشورهاي مسلمان جهان محول شود. وي در اين باره گفت: اقدامي نسنجيده منجر به هجوم جمعيت و كشته شدن صدها حاجي شد، اين موضوع حاكي از آن است كه دولت رياض نبايد به تنهايي اين مكان مقدس را اداره كند. شبكه تلويزيوني اي‌پي‌تي‌ان از ابوجا گزارش كرد كه مسلمانان نيجريه خواستار مشاركت همه كشورهاي اسلامي در مورد تحقيق درباره حادثه مرگبار منا در خلال مراسم حج امسال شدند. همچنين علماي عراق خواستار برگزاري نشست فوق العاده‌ از سوي سازمان همكاري اسلامي شدند تا طي آن كشورهاي عضو، طرح بين‌‌المللي كردن اداره مناسك حج را بررسي كنند. شيخ «خالد الملا» رئيس جماعت علماي عراق در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در بغداد، در اين خصوص تصريح كرد: قضيه همكاري كشورهاي اسلامي و عضو سازمان همكاري اسلامي در اداره مناسك حج بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد. «اياد الطايي» از علماي عراق نيز در اين خصوص با الملا موافق است و تأكيد مي‌كند كه اداره مناسك حج توسط سازمان همكاري اسلامي به اين سازمان اعتبار بيش از پيشي خواهد داد و آن را به كشورهاي عضو نزديك‌تر خواهد كرد. «حسان عبدالله» رئيس هيئت مديره تجمع علماي مسلمان لبنان بي‌كفايتي رژيم آل سعود در اداره مراسم حج را غيرقابل اغماض خواند و گفت: انجام تحقيق شفاف درباره مسببان فاجعه منا با مشاركت كشورهايي كه اتباع آنها جزو جانباختگان اين حادثه بوده‌اند، ضروري است. آقا مرتضي پويا روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، ضمن انتقاد شديد از عربستان به دليل سوء مديريت و بي‌تدبيري در مديريت مراسم حج گفت: معتقدم سازمان همكاري اسلامي با وجود ضعف هايي كه دارد، بايد يك كميته حقيقت ياب قوي براي تحقيق درباره دلايل وقوع فاجعه مرگبار منا تشكيل دهد. 
[ ]

انهدام پهپاد ناشناس در غرب کشور

 

براساس اعلام فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه پهپادی که به منظور شناسایی وارد مرزهای کشور شده بود منهدم شد.
 سرهنگ دوم فرزاد فریدونی اعلام کرد: چندی پیش پهپادی ناشناس وارد منطقه و با استفاده از سامانه های بومی شناسایی شد. 

فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه افزود: پس از شناسایی این پهپاد سامانه های موشکی پدافند هوایی درگیر شدند و پهپاد را ساقط کردند. 

سرهنگ فریدونی توضیح داد: پهپادها دو نوع هستند، پهپادهایی که برای شناسایی مورد استفاده قرار می گیرند و پهپادهایی که علاوه بر شناسایی توانایی درگیری نیز دارند؛ پهپادی که در منطقه ساقط شد از نوع پهپاد شناسایی بود. 

وی اطلاعاتی در خصوص مبدا این پهپاد و مناطق مورد نظر آن به خبرنگارما ارائه نکرد. 
 
* اخطار به پروازهای ناشناس 
 
فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون در غرب کشور 12 اخطار رادیویی به پروازهای ناشناس داده شده که خوشبختانه آنها تبعیت کردند و در نهایت منجر به قطع مرز نشده است. 

فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه توضیح داد: اگر هویت پروازهایی که توسط سیستم پدافند هوایی شناسایی می شود مشخص شود می توانند وارد فضای کشور شوند در غیر این صورت اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. 

سرهنگ فریدونی ادامه داد: اگر هواپیمای ناشناسی در فضای کشور و فضای پیرامونی شناسایی شود در مرحله نخست به آن هشدار رادیویی خواهیم داد و سپس به ترتیب هواپیماهای نیروی هوایی، سامانه های موشکی و گروه های توپخانه برای درگیری با پرواز متخاصم وارد عمل می شوند. 

وی با بیان اینکه کار پدافند تنها به درگیری محدود نمی شود عنوان کرد: پدافند هوایی با توجه به ابزاری که در اختیار دارد به پروازهایی که راهبری خود را از دست داده اند نیز کمک می کند. 

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از سامانه های مورد استفاده بومی هستند گفت: پدافند هوایی سامانه های واگذار شده را بومی سازی کرده و خود نیز آنها را تولید را می کند. 

فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه اعلام کرد: برد و دقت سامانه های راداری و موشکی پدافند هوایی که به ما واگذار شده ارتقاع پیدا کرده است. 

سرهنگ فریدونی افزود: علاوه بر این پدافند هوایی با استفاده از متخصصان داخلی سامانه های بومی نیز تولید کرده است؛ به عنوان مثال در زمینه راداری و کشف تولیداتی داریم که تمام آنها توسط متخصصان داخلی ساخته شده اند و می تواند تمام پروازهای منطقه را کشف کنند. 
 
* روزانه 400 پرواز بین المللی در غرب کشور 
 
وی با اشاره به امنیت آسمان کشور اظهار داشت: تردد پروازهای خارجی از آسمان ایران را می توان گواهی بر امنیت فضای جمهوری اسلامی ایران دانست. 

وی تصریح کرد: به طور قطع اگر آسمان ایران دچار کمترین ضعف امنیتی باشد دیگر کشورها به هواپیماهای خود اجازه نمی دهند از کریدر پروازی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. 

فرمانده گروه پدافند هوایی کرمانشاه با بیان اینکه امنیت آسمان کشور با تلاش فرزندان ایران اسلامی و سامانه های بومی تامین می شود، گفت: همزمان با ایجاد ناامنی در کشور عراق کریدر این کشور به حالت نیمه تعطیل در آمد از این رو میزان پروازهای عبوری در کشور افزایش پیدا کرد. 

سرهنگ فریدونی اعلام کرد که اکنون روزانه 400 پرواز بین المللی از آسمان غرب کشور عبور می کنند. 

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی چندی پیش  میزان پروازهای عبوری روزانه از آسمان کشور حدود را یک هزار و 400 پرواز اعلام کرده بود. 

این آمار پیش از درگیریهای اکراین و ایجاد ناامنی در آسمان عراق روزانه 900 پرواز بود.
[ شنبه 31 مرداد 1394برچسب:انهدام پهپاد ناشناس در غرب کشور,پهپاد, ] [ 21:12 ] [ علیرضا ]
[ ]

خودکشی یک خلبان سعودی

 

منابع خبری از خودکشی یک خلبان سعودی که در بمباران مناطق مسکونی یمن از جمله صنعاء شرکت کرده بود، خبر دادند.


به گزارش الفرات، منابع آگاه در دربار سلطنتی آل سعود از خودکشی یک خلبان شرکت کننده در بمباران صنعاء پایتخت یمن خبر دادند.

به گفته این منابع، محمد عمرالعنزی افسر خلبان نیروی هوایی ارتش عربستان که در بمباران صنعاء مشارکت کرده بود، پس از مشاهده تصاویر کشتار کودکان یمنی و اجساد آنها و خانه های ویران شده، دست به خودکشی زد.

این خلبان در وصیت نامه خود از کشتار مسلمانان ابزار انزجار کرده و نوشته است ما مرتکب گناه شده ایم و معنای اسلام واقعی را فراموش کرده ایم، ما در کنار جنگنده های مسیحی، برادران و خواهران مسلمان خود را به قتل می رسانیم.

وی در ادامه وصیت نامه خود نوشته است محمد بن سلمان(جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی) ما را وارد این جنگی که قطعا شکست خورده و بازنده ایم، کرده است، چرا ما باید دستورات آمریکا را اجرا کنیم و منافع دشمنان اسلام در منطقه یعنی اسرائیل را محقق کنیم.

این خلبان که وجدانش پس از مشاهده تصاویر کشته های یمنی بیدار شده است، در ادامه وصیت نامه خود نوشته است با رسیدن محمد بن سلمان به پادشاهی، بلایا و مصایب تمام منطقه را فرا خواهد گرفت.

[ سه شنبه 2 تير 1394برچسب:خودکشی یک خلبان سعودی, جنگنده های سعودی, ] [ 15:4 ] [ علیرضا ]
[ ]

نوبخت: قیمت گاز سی‌ان‌جی کاهش یافت

 

سخنگوی دولت گفت: قیمت گاز سی‌ان‌جی کاهش یافت و از ٦٠٠ تومان به ٥٠٠ تومان رسید.
 محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران، گفت: رشد اقتصادی کشور در سال ٩٣ توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مثبت ٣ درصد اعلام شده، البته این رشد محدود است و مطلوب دولت نیست، اما اینکه پس از دو سال به رشد مثبت رسیدیم یک عملکرد مثبت تلقی می‌شود.

وی افزود: قیمت گاز سی‌ان‌جی کاهش یافت و از ٦٠٠ تومان به ٥٠٠ تومان کاهش یافت.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت به‌دلیل در پیش بودن مسافرت‌های تابستانی مردم و اینکه ٣میلیون و ٤٠٠هزار سواری و ٣هزار اتوبوس که از گاز سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند، بتوانند به‌سهولت اقدام به نقل و انتقال مسافران کنند، این تصمیم را گرفت.

سخنگوی دولت همچنین گزارشی از عملکرد وزارت راه در زمینه اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

نوبخت تصریح کرد: تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در مجلس در مغایرت با اصل ١٧٦ قانون اساسی است و این در حیطه قوه مقننه نیست و در اختیار شورای عالی امنیت ملی است، اما از این جهت که عنوان شده تصویب این طرح کمک به دولت است، از نمایندگان ملت تشکر می‌کنم، اما اصل این مصوبه می‌تواند در تعارض با اصل ١٧٦ قانون اساسی باشد و می‌تواند آثار خاص در اذهان عمومی داشته باشد.

وی در ادامه گفت: دولت عملکرد مذاکرات هسته‌ای را نه تنها به مجلس، بلکه به همه مراجع قانونی و پیشگاه ملت گزارش می‌دهد.

سخنگوی دولت اظهار داشت:‌ متأسفم که این بحث (مذاکرات هسته‌ای) کف خیابانی و کوچه بازاری شده، اما تردید نکنید ما برخی پاسخ‌ها را به‌دلیل آسیب به تاکتیک‌های مذاکرات صریح بیان نمی‌کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: استیضاح حق نمایندگان مجلس است، اما استیضاح وزیر آموزش و پرورش کمکی به جامعه فرهنگی نخواهد کرد. اینکه چندین طرح استیضاح در مجلس مطرح است نسبت به گذشته بی‌سابقه بوده، اما ما این را ایجاد مانع در کار دولت توسط مجلس تلقی نمی‌کنیم.
[ سه شنبه 2 تير 1394برچسب:نوبخت, قیمت گاز سی‌ان‌جی ,کاهش قیمت, سخنگوی دولت, ] [ 15:0 ] [ علیرضا ]
[ ]

پاسخ قاطع امام(ره) به همسر هاشمی رفسنجانی

 

سال ها پیش امام خمینی در پاسخ به کسانی که به قانون تمکین نمی کردند جواب کوبنده ای داده است که این روزها بسیار این پاسخ اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، چند روز گذشته عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی و مادر مهدی هاشمی در واکنش به حکم پسر خود با زیر سوال بردن عملکرد قوه قضائیه اظهار کرده بود که حکم آقای هاشمی یعنی تقلب، تقلب، پدرسوخته بازی.

وی ادامه داد: بروید و همین را بزنید؛ بروید بنویسید که خانم هاشمی گفت که، "پدرسوخته بازی بوده و حکمش (حکم مهدی هاشمی) پدرسوخته بازی بود و حکم نیست."

همه این اظهارات شاذ از سوی خاندان هاشمی و وکلایشان در حالی صورت می‌گیرد که این خاندان در موارد قبلی نیز نشان داده اند که سعه صدر در برخورد با مسائل نداشته و با اظهارات نسنجیده خود سعی در به چالش کشیدن وضعیت کشور دارند.

پیش از این در جریاناتی مشابه، مقام معظم رهبری بارها بر لزوم حفظ اقتدار قوه قضائیه از سوی مسئولین تأکید کرده اند و در این راستا فرمودند: قوه قضاییه نیازمند دو رکن مهم اقتدار و اعتماد عمومی است؛ هرگونه اقدام و یا القای تشکیک برای زیر سؤال بردن فعالیت‌ها، گزارش‌ها و آمارهای مسئولان عالی سه قوه بویژه قوه قضاییه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است و همه مسئولان، صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها باید به این موضوع مهم کاملاً توجه کنند.

حضرت امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران درباره تمکین مسئولان، احزاب و گروه‌ها به قانون و فصل‌الخطاب بودن قانون اساسی و شورای نگهبان در سخنانی گرانبها فرموده اند: من باز به همه این آقایانی که می‌خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نمی‌دانم نامه سرگشاده بفرستند و ازاین مزخرفات، به همه اینها اعلام می‌کنم که برگردید به اسلام، برگردید به قانون ، برگردید به قرآن کریم... نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‌کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد، نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت... اگر قانون در یک کشوری عمل نشود ، کسانی که می‌خواهند قانون را بشکنند اینها دیکتاتور هستند.

زیر سوال بردن اقدامات شایسته قوه قضائیه از سوی خاندان هاشمی موجب شکستن حرمت ها نسبت به دستگاه قضایی کشور می‌شود و باید به همسر هاشمی متذکر شد که محکومیت فرزند وی روال قانونی خود را طی کرده و یک خواسته عمومی بوده است.

 

[ سه شنبه 2 تير 1394برچسب:پاسخ قاطع امام(ره) ,همسر رفسنجانی, مهدی هاشمی,, ] [ 14:57 ] [ علیرضا ]
[ ]

«کامرون»بار دیگر نخست‎وزیر انگلستان شد

 

حزب محافظه کار انگلستان به رهبری «دیوید کامرون» نخست وزیر فعلی این کشور پیروز انتخابات پارلمانی شد.

 
به گزارش بی بی سی، حزب محافظه کار انگلستان به رهبری «دیوید کامرون» نخست وزیر فعلی این کشور پیروز انتخابات پارلمانی شد.

در پی این پیروزی «اد میلیبند» رهبر حزب کارگر نیز از ریاست این حزب کناره گیری کرد.

همچنین بنا بر این گزارش دیوید کامرون برای دیدار با ملکه الیزابت راهی کاخ باکینهام شد.

در این انتخابات حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون ۳۲۶ کرسی،کارگر   ۲۳۰ کرسی ، ملی اسکاتلند ۵۶ کرسی ، لیبرال دموکرات ۸ کرسی، وحدت گرای دموکراتیک ایرلند شمالی ۸ کرسی ، حزب سبز ۱ کرسی و استقلال برتانیا هم ۱ کرسی به دست آورده اند.

به این ترتیب دیوید کامرون بار دیگر نخست وزیر انگلستان خواهد شد و قادر خواهد بود دولت خود را بر خلاف پیش‌بینی‌ها بدون نیاز به ائتلاف با احزاب دیگر تشکیل دهد.

[ شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:کامرون,نخست‎وزیر انگلستان ,حزب محافظه کار, ] [ 1:42 ] [ علیرضا ]
[ ]

عکس تامل‌برانگیز از درگیری‎های بالتیمور

 

[ یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:عکس تامل‌برانگیز ,درگیری‎های بالتیمور , بالتیمور ,آمریکا, ] [ 1:39 ] [ علیرضا ]
[ ]

روحانی در ساحل خزر

 

 


[ پنج شنبه 27 فروردين 1394برچسب:روحانی در ساحل خزر,روحانی,دریای خزر, ] [ 23:41 ] [ علیرضا ]
[ ]

کلیپ حسن آقامیری - تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان

[ ]

دختربچه‌ای که سوژه رسانه‌های جهان شد

 

تسلیم شدن یک دختر بچه آواره سوری مقابل دوربین یک خبرنگار، سوژه بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.

 

این دختر 4 ساله هنگامی که یک خبرنگار با دوربین به او نزدیک شد تا عکسی از او بگیرد؛ با تصور اینکه سلاحی به سوی او نشانه رفته است، به نشانه تسلیم دستان خود را بالا گرفت.
انتشار این عکس با واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.
یکی از کاربران درباره این عکس نوشت: این امر بسیار غم انگیز است  .. این دنیایی است که ما برای کودکانمان ساخته ایم.
شبکه بی بی سی تأکید کرد، این عکس توسط "عثمان ساغرلی" خبرنگار ترکیه‌ای از یک دختر آواره سوری به نام "هویدا هدی" در اردوگاه "اطمه" گرفته شده است.  پس از کشته شدن پدر این دختر بچه سوری در سال 2012 در شهر "حماه" وی به همراه مادر و 3 برادرش در این اردوگاه زندگی می کند.
این خبرنگار تأکید کرد که این دختر بچه به حدی از دوربین ترسیده بود که دستان خود را بالا گرفت.

[ چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:دختربچه‌, سوژه, رسانه‌های جهان,خبرنگار,هویدا هدی, ] [ 1:29 ] [ علیرضا ]
[ ]

عامل شهادت مرزبانان ایرانی

 

گروه تروریستی «انصار الفرقان» مسؤولیت حمله به ۸ تن از ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران در شرق کشور را بر عهده گرفت.


«ابوحفص بلوچی» سخنگوی گروه تروریستی انصار الفرقان در پیامی تصویری ضمن بر عهده گرفتن مسؤولیت این حمله از ادامه حملات خود به نیروهای ایرانی خبر داده است.

این تکفیری ضمن ابراز خرسندی از این عملیات تاکید کرد که جهاد همچنان ادامه خواهد داشت.

گروه تروریستی انصار الفرقان از یکدست شدن دو گروه تروریستی الفرقان و جنبش الانصار شکل گرفته است.رهبری گروه تکفیری الفرقان را «مولوی صلاح الدین» و جنبش الانصار را ابوحفص بلوچی بر عهده دارند.

کاریکاتور/ انتظارات مردم از توافق هسته ای

 

 با پایان یافتن مذاکرات و قرائت بیانیه مشترک توافق هسته ای ، انتظارات مختلف مردم از بهبود وضعیت بعد از انجام شدن توافق هسته ای بسیار قابل تامل است.

[ چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:کاریکاتور/ انتظارات مردم , توافق هسته ای ,لوزان,اوباما, ] [ 1:4 ] [ علیرضا ]
[ ]

دیدار رییس جمهوری ترکیه با رهبر انقلاب

 

http://javanonline.ir/files/fa/news/1394/1/18/134393_500.jpg
http://javanonline.ir/files/fa/news/1394/1/18/134395_950.jpg
http://javanonline.ir/files/fa/news/1394/1/18/134397_127.jpg
[ سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:رییس جمهوری ترکیه ,رهبر انقلاب ,دیدار,طیب اردوغان, ] [ 23:46 ] [ علیرضا ]
[ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد