رتبه خرماي ايراني شكسته شد!

ایران هسته ای

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایران هسته ای خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

رتبه خرماي ايراني شكسته شد!

سالانه بيش از 7 ‎ميليون تن خرما در جهان توليد مي‌شود كه ايران با توليد يك ميليون تن پس از مصر و عربستان سعودي، رتبه سوم توليد را به خود اختصاص داده و اين در حالي‌ است كه پيش از اين اولين توليدكننده و تا سال گذشته دومين رتبه را در توليد اين محصول داشتيم.
به گزارش ايسنا تا سال گذشته ايران با توليد يك ميليون تن خرما رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود اما به دليل تمايل نداشتن سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذاري در اين بخش، قديمي شدن نخلستان‌ها، وجود برخي دلال بازي‌ها و بي‌توجهي و نبود حمايت، ميزان توليدش افزايش نيافته و به دليل بالا بودن قيمت در شرف خروج از گردونه بازارهاي جهاني است.
به‌رغم اينكه ايران ظرفيت توليد سالانه 5/3 تن خرما را دارد، طي هشت سال گذشته هيچ افزايش توليدي در اين بخش نداشته‌ايم چراكه نه تنها سرمايه‌گذاران تمايل چنداني به سرمايه‌گذاري در اين بخش نداشته‌اند، بلكه دولت نيز حمايتي از توليد خرما ندارد.
ايجاد ستاد حمايت از توليدكنندگان خرما، بحثي است كه تا قبل از انتزاع امور بازرگاني به بخش كشاورزي مطرح بوده اما تاكنون به ثمر نرسيده كه اين عوامل موجب شكستن رتبه خرماي ايراني در جهان شده است.
موسوي، دبير‌كل انجمن خرماي ايران نبود حمايت‌هاي دولتي و دلال‌بازي‌ها را عاملي براي كاهش رتبه ايران در اين زمينه مي‌داند چراكه به دليل وجود برخي سياست‌هاي نادرست، خرما در نخلستان با قيمت حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان از نخلدار خريداري مي‌شود در حالي كه در بازار مصرف كيلويي 10 هزار تومان فروخته مي‌شود.
از سوي ديگر به‌ دليل فقدان توسعه مكانيزاسيون در كشت و برداشت، سالانه يك سوم خرماي توليدي‎ ‎كشورمان از بين مي‌رود.
همچنين تعداد زيادي از باغات خرما به دليل فرسودگي، غيراقتصادي هستند و بايد احيا‎ ‎شوند كه وزارت جهاد كشاورزي هر ساله بودجه‌اي را به عنوان نوسازي نخلستان‌هاي‎ ‎فرسوده اختصاص مي‌دهد اما اگر بخواهيم در يك پروسه 10 ساله همه باغات فرسوده و‏‎ ‎غيراقتصادي خرما را نوسازي كنيم، به بودجه‌اي 10 برابر رقم فعلي نياز است.
با نوسازي‎ ‎باغات فرسوده خرما، توليد دگرگون و كميت و كيفيت اين محصول ارتقاي چشمگيري خواهد‎ ‎داشت.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 21 تير 1393برچسب:رتبه خرماي ايراني شكسته شد! , ] [ 1:10 ] [ علیرضا ]
[ ]